PLANNEN OP TAFEL
Design Assistant ontwierp een virtuele meubelcatalogus, en scoort daarmee tot in het buitenland.
Binnenhuisarchitect Yves Collin ontwaarde al vroeg de grafische mogelijkheden van de computer als verkoopondersteunend element. Samen met stedenbouwkundig ingenieur Paul Plak ontwikkelde hij Dass (Design Assistance and Sales Support). Dass is een softwareproduct waarmee meubelen in een bestaand interieur kunnen worden ontworpen en gevisualiseerd, en vervangt de omvangrijke meubelcatalogi.
“Met Dass kunnen we modulaire meubelen op een twee- en driedimensionale manier in beeld brengen. De klant krijgt achteraf een geprint overzicht van het gamma en de combinatiemogelijkheden,” verklaart gedelegeerd bestuurder Myriam Vermandel van Design Assistant(D.A.) in Brugge. Het Duitse Hulsta, gespecialiseerd in modulaire meubelen, kocht inmiddels het softwareproduct aan. Dit jaar was D.A. ook te gast op een beurs voor architecten in Philadelphia en op de softwarebeurs Comdex in Tokio. Omdat de meubelindustrie in Japan nog een enorm groeipotentieel heeft en 31 Japanse bedrijven bij D.A. aanklopten, wordt daar samengewerkt met lokale agenten. “Een eerste opdracht is binnen : D.A. is betrokken bij het ontwerp van 700 winkelinterieurs voor een video- en cd-verdeelketen,” vertelt Collin.
Vijf jaar geleden realiseerde D.A. met elf werknemers een omzet van 43 miljoen frank. Maar de D.A.-software werd in Duitsland toen de belangrijkste afzetmarkt illegaal gekopieerd. “Voor een klein bedrijf als het onze, dat veel moet investeren in research en productontwikkeling, is zoiets dodelijk. Onze omzet daalde tot 14 miljoen frank en we hielden nog vier mensen in vaste dienst. Ook de juridische procedures die we tot nog toe allemaal wonnen kostten veel geld en energie. Maar we beten door en vorig jaar nam de firma Technodat uit Salzburg de Europese nummer één inzake cad-software voor keukens een minderheidsparticipatie in ons bedrijf. De omzet bedraagt nu weer 16 miljoen frank,” klinkt het optimistisch.
De meubelindustrie is door haar enorme variatie aan modules de sector bij uitstek om multimediale mogelijkheden op spectaculaire wijze uit te werken. Daarom wil A.D. over twee tot drie jaar de klant via pc, Internet of via een ander kanaal door een virtuele showroom laten wandelen en hem de kans geven zelf zijn gedroomde interieur op het scherm te toveren. “En van de meubelindustrie is de stap naar pakweg de mode- of zelfs kunstveilingscatalogi vlug gezet,” weet Collin.
YVES COLLIN EN MYRIAM VERMANDEL (DESIGN ASSISTANT) Via de pc kan de klant door een virtuele meubelshowroom wandelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier