De Gentse producenten van gezonde, duurzame en plasticvrije consumentenproducten Planet B en Brauzz bundelen de krachten. Zo worden beide impactondernemingen samen de grootste speler in duurzame fast-moving consumer goods (FMCG) in de Benelux, met de ambitie om een Europese speler te worden.
Planet B is een producent van gezonde verzorgingsproducten en vooral bekend van cosmetica met de merknaam Wondr. De groep heeft ook de wasstrips onder de merknaam Klaaar. Daarmee speelt het deels op hetzelfde terrein als Brauzz, dat vooral actief is met duurzame huishoudproducten, naast wasstrips ook toiletreiniger en vaatwastabletten.
Grootste producent van duurzame consumentenproducten in Benelux
Door de krachten te bundelen ontstaat een groep met een omzet van 10 miljoen euro en 35 medewerkers. Daarmee is het nu al de grootste producent van duurzame consumentenproducten in de Benelux, maar de ambitie is om met een gezamenlijke missie rond duurzaamheid, gezondheid en innovatieve technologie een uitdager te worden van multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Henkel.
“Tegen 2027 willen we uitgroeien tot een van de toonaangevende spelers in duurzame consumentengoederen en aantonen dat ook kleinere, missiegedreven bedrijven het verschil kunnen maken in een markt die nog te vaak wordt gedomineerd door traditionele grootmachten”, klinkt het in een persbericht.
Offline én online schaalvergroting
Niet alleen qua productlijn passen de twee bedrijven goed bij elkaar, ook commercieel kunnen ze elkaar aanvullen. Brauzz focust voornamelijk op e-commerce, terwijl Planet B sterk is in retail en gespecialiseerde marktplaatsen, met eigen winkels op toplocaties in bijvoorbeeld Gent en Antwerpen.
Oprichters Tibbe Verschaffel van Planet B en Lowie Vercraeye van Brauzz zien in het samengaan van hun bedrijven een kans voor schaalvergroting, zowel offline als online. “Door de schaalvergroting kunnen we ook concurrentiëler worden met de prijs en de klassieke tegenstelling tussen duurzaamheid en betaalbaarheid doorbreken. Mijn ambitie met Planet B was van in het begin dat duurzaam de logische, betaalbare keuze moet worden”, aldus Verschaffel. “Alleen door een grotere schaal na te streven, kunnen we echt impact hebben.”
Planet B en Brauzz liepen al langer in de kijker als impactvolle ondernemingen. Verschaffel was te zien in de reeks Z-Impact Pioneers op Trends Kanaal Z en Vercraeye won met Brauzz in maart nog de duurzaamheidsaward Changemakers van de zakenkranten De Tijd en L’Echo.
Commotie op sociale media
De aankondiging van de fusie komt er na commotie op sociale media afgelopen week. Online was een fikse woordenstrijd ontstaan tussen Verschaffel en Vercraeye, onder andere na het uitlekken van een TikTok-filmpje waarbij een stagiaire van Planet B, Fleur, was gaan spioneren bij Brauzz. Alles was zorgvuldig in scène gezet, de twee merken wilden net de draak steken met impactstart-ups die vooral elkaar beconcurreren, terwijl ze beter zouden samenwerken tegen de ‘grote, vervuilende jongens’. Maar op meer serieuze sociale media zoals LinkedIn kwam veel kritiek op voornamelijk de aanpak van Planet B.
“Wat we luchtig bedoelden, werd plots serieus opgevat. De hele campagne is een beetje ontploft, ook in ons gezicht”, erkent Verschaffel. Maar tegelijk leerden de initiatiefnemers dat de klanten achter hun boodschap staan. “Eigenlijk vertellen jullie onze boodschap zelf. We zijn onder de indruk van hoe kritisch en geëngageerd jullie zijn. Respect voor iedereen die z’n stem liet horen, zelfs als dat betekende dat je ons ontvolgde omdat dit niet meer klopte met je waarden. Zo hoort het, dank daarvoor”, schreef Verschaffel zelf op LinkedIn. De commotie illustreert volgens Verschaffel en Vercraeye dat de fusie een juiste beslissing is, gedragen door de consumenten.