Plaatjes draaien is miljoenenbusiness
Peter Decuypere was van kleins af aan verzot op dansmuziek, intussen heeft hij van techno zijn beroep gemaakt. Tien jaar geleden stond hij mee aan de wieg toen het muziekgenre vanuit België Europa veroverde. Volgende week organiseert hij voor de vijfde keer I Love Techno, een megafuif die zaterdag 30.000 technofanaten naar Flanders Expo in Gent moet lokken.
De gages van Sven Väth, Laurent Garnier, Jeff Mills of Dave Clarke schommelen tussen de 200.000 en de 500.000 frank per set, maar Decuypere betaalt ze met de glimlach: “I Love Techno is het Rock Werchter van de techno.” Technovedetten als Armand van Helden, Moby of Fat Boy Slim vangen soms een miljoen voor een setje, maar dan alleen in een volle zaal, want de gages worden meestal berekend op basis van de publieke opkomst. Belgische dj’s profiteren trouwens amper van de hype, door een acuut gebrek aan topacts. “Top-dj’s zijn artiesten,” verklaart Decuypere. “Belgen kunnen wel plaatjes draaien, maar ze zijn zelden de producers die de muziek wereldwijd commercialiseren.”
Nochtans blijkt België een draaischijf van de internationale techno. Het platenlabel R&S, dat onlangs overgekocht werd door Play It Again Sam ( PIAS), was een technopionier tussen de platenfirma’s. “Gesmaakte dj’s als Aphex Twin zijn hier begonnen en werden pas later door de grote Engelse platenbonzen opgepikt,” zegt Decuypere. Voor het wereldje is de Brusselse danstempel The Fuse, waarvan Decuypere medeoprichter is, een begrip.
Via zijn vennootschapje Fiesta, dat volgens zijn jaarrekening trouwens amper winstgevend is, leidt hij naast I Love Techno de OnAir-fuiven van Kanaal 2 in goede banen. In Nederland heeft hij Dance Valley gelanceerd, het equivalent van I Love Techno. Intussen stromen de sponsoringgelden binnen voor de raves, zoals de techno-evenementen in het jargon heten. Axion, Belgacom en Enorm, een energiedrank, trekken financieel de kar. “Zes jaar geleden was niemand in ons initiatief geïnteresseerd. Nu beschouwen grote sponsors ons als hun toegangspoort naar de jongerenmarkt.”
FRANK DEMETS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier