Piet Sanders (CEO What’s Cooking?): ‘Klimaatverandering bedreigt betaalbaarheid voeding’

Piet Sanders, topman van What's Cooking?. ©  BELGA PHOTO WIM DEMEULENAERE
Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur Trends

De klimaatverandering brengt de betaalbaarheid van voeding onder druk, en daar moet de consument zich op voorbereiden. Die waarschuwing komt van Piet Sanders, CEO van het voedingsbedrijf What’s Cooking?, het vroegere Ter Beke. Voor de ingrediënten in zijn bereide maaltijden betaalt What’s Cooking? nu al het dubbele van enkele jaren geleden, zegt Sanders in Trends Talk.

In de politiek zijn pleidooien te horen om de strijd tegen de klimaatverandering even on hold te zetten, maar dat kunnen we ons niet veroorloven, aldus Piet Sanders in Trends Talk. Sanders is CEO van het beursgenoteerde What’s Cooking?, een producent van charcuterie en kant-en-klaarmaaltijden. Het bedrijf voelt de klimaatverandering aan den lijve. Ingrediënten voor de bereide maaltijden, zoals groenten, zijn veel schaarser en duurder geworden. What’s Cooking? gebruikt bijvoorbeeld zongedroogde tomaten uit Spanje en andere Zuid-Europese landen. “Door de droogte in Andalusië en Catalonië zal de tomatenoogst 2,5 miljoen ton kleiner zijn dan vorig jaar. Dat is enorm. De prijs van tomatenpulp is verdubbeld in minder dan vier jaar tijd. De klimaatverandering geeft aanvoerstress en kostenstijgingen. Wij kunnen daar niet omheen. Wij proberen daarop te anticiperen.”

Als charcuterieproducent koopt What’s Cooking? veel varkensvlees, maar ook dat is flink duurder geworden. Door de klimaatdoelstellingen en stikstofregels worden in Europa veel minder varkens gekweekt, aldus Sanders. “Voor varkensvlees betalen wij nu meer dan het dubbele van de prijs van 2 à 2,5 jaar geleden. De klimaatverandering en de Europese klimaatdoelstellingen creëren een opwaartse prijzendruk.”

Magere winstmarges

Is de consument voorbereid op dure voeding? De voorbije jaren is zijn winkelkarretje al heel wat prijziger geworden, maar blijkbaar is dat nog maar een begin. “Na de oorlog spendeerde de Belg gemiddeld 50 procent van zijn besteedbaar inkomen aan voeding. Aan het einde van de 19de eeuw was dat meer dan 60 procent,”, zegt Sanders. “Dat aandeel is nu gedaald naar 15 à 16 procent. Dat is goed, voeding is nu betaalbaar geworden. Maar misschien is dat niet meer haalbaar.”

Voorlopig is het niet de consument die de klappen opvangt, maar de voedingssector, van boer tot winkel, volgens Sanders. De boeren verdienen te weinig, en ook de winstmarges van de voedingsbedrijven zijn mager. En voor de supermarktketens is het leven al niet veel beter, door de hevige concurrentie. “Je voelt dat er druk zit op de hele keten. Er is te weinig marge om iedere speler een fair inkomen te geven. We leven in een vrije markt, maar misschien zullen een aantal zaken niet houdbaar blijken op termijn.”

De toestand in de sector relativeert de heisa over de zogenoemde graaiflatie, waarbij bedrijven zouden profiteren van het inflatoire klimaat om via prijsverhogingen excessieve winsten te halen. “Dat geldt misschien voor grote multinationals met veel marktmacht”, aldus Sanders. “Maar het overgrote deel van de Belgische voedingsindustrie leeft niet rijkelijk.”

Andere tijden

De vraag is of de voedingsketen nog de middelen zal vinden om te investeren in voedselveiligheid, innovatie en duurzaamheid, om zo haar toekomst veilig te stellen. En niet alleen voor de voedingsketen breken er andere tijden aan, ook voor de consument wordt het wennen. Betaalbare voeding is geen vanzelfsprekendheid meer, aldus Sanders. “De dalende trend in de voedingprijzen was misschien een beetje doorgeslagen. Bij bepaalde producten vraag je je af hoe het mogelijk is dat ze voor zo’n lage prijs in de winkelrekken kunnen liggen.”

Het volledige gesprek met Piet Sanders in Trends Talk is te bekijken vanaf 11 uur zaterdagochtend op Kanaal Z of hier online

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content