Peugeot Elystar
Op z’n best in de stad.
In de jaren negentig maakten de scooters een grote opgang. Dat gebeurde eerst in het brommersegment, vervolgens – sinds 1998 – ook in de klasse van de lichtere motorfietsen. Een Europese richtlijn zorgde er immers voor dat iedereen die toen een rijbewijs-B bezat zonder bijkomend rijexamen ook met een motorfiets of scooter van maximaal 125 cc kon rijden. Er waren wel twee voorwaarden: de would-be motorrijder moest minstens twee jaar in het bezit zijn van dat rijbewijs-B en het vermogen van de tweewieler mocht de 15 pk niet overschrijden. Overigens heeft eind 2001 de Belgische regering de toepassing van die richtlijn weer teruggedraaid. Dat betekent dat voor wie nú een rijbewijs haalt de mogelijkheid op ‘examenvrij scooteren’ wegvalt.
Wat is er zo interessant aan scooters van 125 cc? De motorsector zag er een kans in om de markt op te krikken en de automobilisten in de file ervan te overtuigen om de tweewieler te nemen. Want scooters zijn in de stad handelbaar en makkelijk te parkeren. Bovendien nemen ze op de rijweg weinig ruimte in. Laveren tussen twee rijen langzaam rijdende auto’s is dus makkelijk.
Wij voelden onlangs de 125 cc Peugeot Elystar aan de tand. Peugeot – behalve een autofabrikant ook een grote bromfietsenbouwer – heeft zes scooters in het gamma en de Elystar is te beschouwen als het topmodel. De tweewieler is uitgerust met ABS op de voorrem, heeft een watergekoelde viertaktkrachtbron, een duidelijk dashboard, veel ruimte onder het zadel en een ingebouwd boa-slot. Dat laatste houdt in dat je zelf geen groot slot hoeft mee te slepen.
De Elystar is een automaat: het enige wat je moet doen, is het gas openen en wegrijden. Bij stoplichten spurt de scooter redelijk snel weg. In het stadsverkeer kan je met deze scooter goed manoeuvreren.
Maar er is toch een en ander op aan te merken. Als je een korte draai naar rechts wil maken, raakt de linkerstuurhelft de op de beplating gemonteerde spiegel. De spiegel zelf vertekent het beeld enorm. Bij het testmodel was de bagageruimte onder het zadel niet goed af te sluiten. Gewoon het zadel neerklappen en aandrukken zorgde er niet voor dat het in het slot viel; je moest het zadel bijna dichtsmijten. De voorrem met ABS is bijzonder krachtig – zeker in het begin verkijk je je daarop. De achterrem daarentegen vertraagt slechts matig. De achtervering blijkt op wegen van betonplaten kort, hard en daardoor weinig comfortabel.
De Elystar kan op de grote weg redelijk mee: een snelheid van 100 à 110 kilometer per uur op de teller is mogelijk. Maar de wegligging is bij die snelheden pover. Bovendien vonden wij de scooter op de autoweg zeer zijwindgevoelig, in die mate zelfs dat we bij een wat hardere wind de eerste de beste afrit van de snelweg opzochten. Dat is inherent aan de bouw van een scooter, waar het motorblok dicht op het achterwiel zit en de gewichtsverdeling niet optimaal is. Het voorwiel wordt licht en fladderen komt als omschrijving van het weggedrag nog het dichtst in de buurt.
[ DASHBOARD ] Motor: watergekoelde eencilinder viertakt.
Cilinderinhoud: 124 cc.
Vermogen: 12,2 pk bij 8750 toeren per minuut.
Remmen: voor een 226 mm schijf met ABS, achter één 210 mm schijf.
Zithoogte: 825 mm.
Gewicht: 149 kilogram.
Prijs: 4299 euro.
Importeur: Vanderhulst Belgium, Satenrozen 8, 2550 Kontich, tel. 03 450 05 50.
Ad van Poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier