PETER LINDBERGH, FOTOGRAAF
In het kader van het 22ste Internationaal Fotofestival van Knokke-Heist, loopt nog tot 24 april in het Cultureel Centrum Scharpoord een overzichtstentoonstelling van Peter Lindbergh.
De carrière van Peter Lindbergh heeft iets weg van het succesverhaal waar velen van dromen, maar slechts weinigen toe uitverkoren zijn. Hij werd geboren in 1944, verliet school op zijn vijftiende en schreef zich na enkele jaren van omzwervingen in Europa en Noord-Afrika in aan de kunstacademie van Berlijn. Na een stageperiode gelopen te hebben bij de fotograaf Hans Lux, opende Lindbergh zijn eigen studio. Hij deed vooral commercieel werk, maar werd na een modereportage voor het blad ‘Stern’ opgemerkt door ‘Marie-Claire’. Kort daarop kreeg hij opdrachten van ‘Vogue’ en volgden de publiciteitscampagnes voor Comme des Garçons, Donna Karan, Armani, Jill Sanders en Calvin Klein. Lindbergh geniet vooral bekendheid door zijn spontane, ongecompliceerde opnames van ranke modellen als Linda Evangelista, Naomi Campbell, Kristen McMenamy, Helena Christensen, Tatjana Patitz, Nadja Auermann en Isabella Rossellini.
In zijn foto’s plaatst Lindbergh de persoonlijkheid van zijn model op de eerste plaats. Het modeaspect lijkt bijkomstig. Bij Lindbergh is de communicatie tussen model en fotograaf essentieel. In veel van zijn foto’s gaat het model trouwens een rechtstreekse confrontatie aan met de toeschouwer. De naturel die zijn modellen uitstralen, heeft iets van film-stills. Lindbergh gaat te werk als een regisseur. Gewapend met een kleinbeeldcamera en gebruik makend van het aanwezige licht, beweegt hij zich zoals een cameraman van de ‘cinéma vérité’ rond zijn onderwerpen. Vandaar soms de onscherpte in zijn beelden. Hij werkt zelden in de studio. Zeegezichten, industriële sites, cafés of een stedelijk decor vormen steevast de achtergrond van zijn fotos. De diep gesatureerde zwartwittonen van de foto’s hebben steeds iets dramatisch. Zijn verwantschap met het Duitse expressionisme en het danstheater van Pina Bausch uit zich niet alleen in de tonaliteit van het zwart-wit, maar komt ook tot uiting in de soms verwrongen houdingen die hij zijn modellen laat aannemen. Het zijn allemaal elementen die Peter Lindbergh uniek maken als (mode)fotograaf.
Aansluitend bij de Peter Lindbergh-retrospectieve, worden foto’s van en over Leni Riefenstahl tentoongesteld in het Casino van Knokke. Deze kranige dame (ondertussen reeds 97 jaar en nog steeds bijzonder actief) maakte twee filmklassiekers: ‘Triumph des Willens’ (1935) en ‘Olympiad’ (1938). Een deel van Riefenstahls kleurrijke onderwaterfoto’s en foto’s die ze nam van de Nuba-stam in Afrika zijn nog te bewonderen tot 24 april.
Inlichtingen: Tel. (050)630.430.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier