PERSVERS

Gestart als testproject voor verdeling van de Vum-kranten, snoepte Districom een stuk business van De Post af. Vandaag zoekt het resoluut een bredere waaier van persproducten.

“Het begon als een proefproject,” herinnert Bart Ocket, algemeen directeur van de nv Districom (Groot-Bijgaarden) zich. “Maar vandaag durven we de concurrentie met De Post gerust aan.”

Ocket ging in 1983 als jong industrieel ingenieur aan de slag bij het pas opgerichte nv Districom, waarmee de Vlaamse Uitgeversmaatschappij (Vum) wou aftasten of ze de bedeling van haar kranten ( De Standaard, Het Nieuwsblad) bij de abonnees in eigen handen kon nemen. Want abonnees willen het dagblad vroeg in de bus, vóór ze naar het werk vertrekken, en dat kon De Post steeds minder garanderen. Nadat het goed bleek te lopen in de testregio’s Roeselare-Tielt en Sint-Niklaas gekozen vanwege hun hoge Vum-krantenlezersgehalte werd de actieradius langzaam uitgebreid. In 1990 werden dagelijks 32.000 kranten bezorgd. “Geen spectaculaire groei, omdat onze tarieven een stuk hoger uitvielen dan die van De Post, die bovendien haar service verbeterde,” weet Ocket. “Pas in ’90-’91 zijn we echt beginnen vooruitgaan, toen De Post haar krantenservice weer wat achteruitstelde en de Vum besliste een groot stuk van Vlaanderen voortaan langs Districom te bedienen. Met de Financieel Economische Tijd erbij, die we sinds een aantal jaar verdelen, en een gedeelte van het abonnementenbestand van Het Volk ( nvdr inmiddels ook van de Vum), stoppen we vandaag 135.000 dagbladen in de juiste brievenbussen vóór half acht ‘s ochtends.” Limburg laat Districom voorlopig links liggen, gezien de hegemonie van Het Belang van Limburg de verspreiding van andere kranten onrendabel maakt.

Districom huist in Groot-Bijgaarden, vlak bij de Vum-gebouwen, en in twee bijkantoren Drongen en Torhout voor Oost- en West-Vlaanderen. In de vroege ochtend die u en ik nog “nacht” noemen halen zo’n 500 zelfstandige regionale bedelers hun krantenpakketten op bij een 150-tal lokale depots. Bij de 35 vaste medewerkers van Districom zijn er door de eigenheid van de geleverde dienst uiteraard heel wat nachtwerkers.

De voornaamste concurrent is De Post, die nog steeds de distributie van veel perstitels naar hun abonnees verzorgt. Maar Districom heeft door schaaleffecten z’n tarieven naar het niveau van die van z’n concurrent kunnen terugdringen, en wil nu op bredere schaal z’n diensten gaan verkopen aan diverse uitgevers. Daartoe is recentelijk met de uitbouw van tien regionale depots begonnen. Bart Ocket : “De omzet, net geen 300 miljoen frank in ’97, moet naar 330 miljoen in ’98. Break-even realiseren, is net als alle vorige jaren ook in ’98 ons opzet.”

BART OCKET (DISTRICOM) De Vum-schoot ontgroeid, klaar om allerhande persproducten te verdelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content