Pc-privé wordt opvallend weinig toegepast

Ruim twee jaar na de lancering van het initiatief, blijft het aantal pc-privé-programma’s in Belgische bedrijven bedroevend laag. Op zoek naar oorzaken bestelde IT-bedrijf Intel een studie bij Luon MarketWatch. Trends kon de resultaten inkijken.

Belgische bedrijven lopen niet warm voor pc-privé, de fiscale gunstmaatregel van de overheid die werkgevers toelaat een goedkope computer aan hun personeel cadeau te doen. Op zoek naar een verklaring, klopte Luon Market Watch in opdracht van Intel aan bij de 400 grootste Belgische bedrijven. Bij 203 bedrijven werden interviews afgenomen, meestal met de personeelsdirecteur.

Een kwart van de ondervraagden bleek niet vertrouwd met het principe van een pc-privé-programma. “We hebben hen natuurlijk niet zomaar de naam gevraagd, maar uitgelegd waar het om ging. Opvallend toch dat 25 % er voor het eerst iets over vernam,” vertelt Kurt De Buck, bij Intel verantwoordelijk voor dit soort initiatieven. De grote meerderheid die wel op de hoogte was, verwees vooral naar persartikels als informatiebron. Niemand van de respondenten was via de overheid geïnformeerd.

Meer dan extra beloning

De bedrijven zien in de lancering van een pc-privé-programma zowel een extra beloning voor hun werknemers als een goede manier om de IT-kennis van het personeel aan te scherpen. Negatieve punten zijn de moeilijkheid om voor zo’n project budgetten vrij te maken en de interne organisatie ervan. “Een gemotiveerde personeelsmanager – in 85 % van de gevallen neemt hij het initiatief – moet natuurlijk ook nog zijn directie weten aan te sporen. Een project intern verkopen en er de juiste verantwoordelijke voor aanwijzen verloopt niet altijd even vlot,” weet Kurt De Buck.

Uiteindelijk heeft slechts 18 % van de ondervraagde bedrijven effectief ervaring met pc-privé. Die ervaringen blijken wel altijd positief: 82 % toonde zich tevreden of zeer tevreden. Opvallend: 57 % van de bedrijven die de stap al gezet hebben, haalden het opkrikken van computerkennis bij het personeel als belangrijkste motivator aan. Het aanbieden van een extra incentive speelde slechts in een kwart van de gevallen mee. “Er wordt dikwijls de link gelegd tussen meer pc’s bij de werknemers thuis, een makkelijkere omgang met informatica en meer thuiswerk. En dat speelt zeker mee, maar het is een delicate zaak. Vakbonden zijn soms wantrouwig, al groeit ook bij hen nu de interesse,” aldus De Buck.

Ook een goedkope printer

Ondanks de brede definitie van pc’s en randapparatuur die de wet toelaat, houden de meeste bedrijven (83 %) het op een klassieke kantoor-pc. Ruim 10 % kiest voor een laptop, in ongeveer een derde van de gevallen wordt er ook een printer bijgeleverd.

De Buck wijst op Vedior Interim als voorbeeld. Van de 280 werknemers die bij het uitzendkantoor aanspraak konden maken op een pc, ging 40 % op het voorstel in. “Dat is een relatief hoog percentage als je weet dat het in de helft van de gevallen om een kwart van het personeel of minder gaat. Vedior nam 40 % van de kosten voor zijn rekening. Niet toevallig stijgt het aantal deelnemers naarmate de bijdrage van de werkgever toeneemt. Ook bij Vedior ging het meestal om pc’s, veel minder vaak om laptops.”

De Buck onthoudt uit de studie vooral dat er nog veel potentieel is voor pc-privé: “De cijfers zijn laag, maar er duiken geen onoverwinbare problemen op. Meer dan de helft van de markt staat nog voor een beslissing, terwijl de minderheid die de stap wel gezet heeft daar erg tevreden over is. Het potentieel is er, maar we moeten als sector duidelijker communiceren. Niet met de IT-managers, maar met de HR-verantwoordelijke.” Intel wil alvast nauwer samenwerken met de overheid en in de nabije toekomst voldoende cases naar buiten brengen die bedrijven over de drempel kunnen helpen.

R.C.

Amper 18 % van de grote bedrijven heeft ervaring met pc-privé.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content