Parfait Amour/Irma Vep
Deze week twee bescheiden, maar buitengewone Franse producties : “Parfait Amour” van Cathérine Breillat en “Irma Vep” van Olivier Assayas.
” Parfait Amour” verhaalt het verstikkende relatiedrama van de 37-jarige Frédérique en de 28-jarige Christophe. De romanschrijfster, scenariste en regisseuse Cathérine Breillat opent haar film met documentaire beelden over de reconstructie van de beestachtige moord op Frédérique. Daarop volgt in close-up de getuigenis van haar dochter, die de toeschouwer introduceert in de bewogen liefdesverhouding van haar moeder met de jongere Christophe. Breillat wijst van in het begin op de enorme verschillen tussen Frédérique en Christophe. Zij is tweemaal getrouwd geweest, heeft uit elk huwelijk een kind, is een gereputeerd oogchirurge en woont in een prachtig appartement. Hij drinkt Coca-Cola, woont in bij zijn moeder en heeft een onzekere toekomst. Frédériques suprematie wordt vanaf het begin duidelijk gemaakt. Tijdens hun eerste liefdesnacht is het Frédérique die aldoor praat. Ze heeft een volledig verleden achter zich en dus de meeste ervaring.
Breillat observeert het koppel, waarvan de ondergang onafwendbaar is, van dichtbij. Haar camera draait voortdurend in elegante sequentieshots rond de personages. “Parfait Amour” is geen echte afdaling in de hel van een relatie. De beklemming is echter continu voelbaar. Cathérine Breillat evoceert een nuchter, realistisch en bikkelhard relaas van een passionele relatie. Haar interesseert niet de moord, wel de destructieve evolutie en de psychisch gewelddadige confrontaties binnen het koppel die ernaar leiden. In ” Irma Vep” nodigt regisseur René Vidal ( Jean-Pierre Léaud) de Chinese actrice Maggie Cheung uit om de rol te spelen van Irma Vep, de juweeldievegge uit Louis Feuillades klassieker ” Les Vampires“. Door een depressie laat Vidal zijn filmploeg in de steek. Hij wordt vervangen door zijn rivaal Murano, die om de Franse eigenheid en cultuur geen geweld aan te doen Maggie Cheung wil vervangen door een Franse actrice. “Irma Vep” is een film over een film en een film in de film. Samen met zijn hoofdrolspeler Léaud, onderzoekt regisseur en scenarist Olivier Assayas de mogelijkheden van het filmmaken in de jaren negentig. Als ex-redacteur van de ” Cahiers du Cinéma” kent hij de situatie van de Franse cinema als geen ander. “Irma Vep” is Assayas’ speelse en satirische ode aan François Truffauts ” La Nuit Américaine“. Net zoals Truffaut vermijdt ook Assayas zwaarwichtige theorieën en schuift het subtiel geobserveerde filmwereldje naar voor als een microkosmos van de buitenwereld.
Piet Goethals
Irma Vep Film in de film.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier