PARAPLU-POLITIEK
Het Brugse Symo gokt op twee paarden. Schijnt de zon, schuilen de mensen onder de parasol. Regent het? Dan brengt Symo vissersparaplu’s aan de man.
Vakantie en vrije tijd betekenen omzet voor het Brugse Symo. Het bedrijf richt zich immers drie belangrijke afzetmarkten: vissersparaplu’s, reuzenparasols voor de horeca en paraplu’s voor marktkramers, en dat van Portugal tot Finland. Met de recente overname van de activa van De Braekeleer uit Antwerpen breidt Symo haar marktaandeel verder uit.
“In de jaren zestig kreeg onze sector zware klappen van de concurrentie uit het Verre Oosten,” zegt algemeen directeur Pierre Christiaens. “Op dat moment kon je als bedrijfsleider twee dingen doen. Of je stopt de dure binnenlandse productie en importeert vanuit deze landen. Of je lanceert het bedrijf in een nieuwe groeiende nichemarkt. Wie niets doet, gaat failliet. Wij kozen voor de tweede oplossing. Op de drie nichemarkten leveren we producten met een hogere toegevoegde waarde.”
In het segment van de vissersparaplu’s is de Brugse fabrikant – gevestigd op het industrieterrein Waggelwater – Europees marktleider met een marktaandeel van ruim boven de 50%. Het in 1992 overgenomen Broers uit Gent fungeert als apart distributiekanaal voor de vissersparaplu’s. Via de overname van de activa van het Antwerpse De Braekeleer breidt Symo haar aandeel op de markt van paraplu’s voor marktkramers uit van 30% naar 40%. “Dit geeft ons een ruime voorsprong op de naaste concurrenten,” vertelt Pierre Christiaens.
In het marktsegment van de reuzenparasols verwacht de West-Vlaamse fabrikant een sterke groei in Europa in het algemeen en op de Nederlandse markt in het bijzonder. Christiaens: “Vorig jaar besliste de directie van Heineken dat al haar reuzenparasols aan vervanging toe zijn. Na harde onderhandelingen zijn we erin geslaagd dit schitterend contract naar Brugge te halen. Op drie jaar tijd zullen we alle parasols vervangen. Na de grootste Finse brouwerij Lapin Kulta is dit de twee grote brouwerij die onze producten kiest.”
Symo werd in 1932 opgericht door de familie Van Sieleghem. In 1990 kocht Parim, de holding van de Brugse zakenman Leo Van Tuyckom, de aandelen over. De Brugse fabrikant realiseerde vorig jaar met 40 werknemers een omzet van 135 miljoen frank. Christiaens: “De eerste vijf maanden van dit jaar zitten we op hetzelfde peil als vorig jaar. Alleen halen we nu deze omzet op slechts drie markten. Vorig jaar waren we ook nog actief op de markt van kleine publicitaire paraplu’s. Wegens de lage rentabiliteit hebben we deze markt, vorig jaar goed voor 15% van de omzet, definitief vaarwel gezegd.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier