Pagina vol passie
Een must in deze tijd van het jaar : passiemuziek, waarvoor talrijke componisten de meest bekende onder hen J.S. Bach (1685-1750) natuurlijk inspiratie zochten in het lijdensverhaal van Jezus Christus.
U moet zoiets ‘live’ meemaken, in een kerk of in een grote concertzaal (het Brussels Paleis voor Schone Kunsten bijvoorbeeld), waar de passiefreaks aandachtig de tekst volgen en samen, om de vijf à tien minuten, de zaal vullen met geritsel van draaiende bladzijden (of zenuwachtig gekuch) en zo de sfeer verpesten. Zij die vergeten te luisteren naar de prachtige muziek, die het drama van de tekst exponentieel vergroot. Met een goede hifi-installatie kan u er ook thuis van genieten, maar welke passie gekozen onder het overrijke aanbod ?
We hebben niet de pretentie en evenmin de ambitie de volledige discografie te overlopen, maar organiseerden samen met andere onschuldige (!) maar fijngevoelige oren een vergelijkende luisterproef. Een ‘blindtest’, naar het voorbeeld van het Eerste Oordeel (Radio 3), tussen een vijftal versies van beide passies van J.S. Bach.
De Mattheüspassie door La Petite Bande en het Tölzer Knabenchor o.l.v. Gustav Leonhardt geldt als dé referentie . De solisten ( Prégardien, Van Egmond, Jacobs) zijn bijzonder goed ‘gecast’. Deze versie wordt aangeboden in de Speciale Paasbox samen met de (in 1988 opgenomen, ietwat te romantisch uitgevoerde) Johannespassie door dezelfde Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken en de H-Moll Messe (uitvoering uit 1985 o.l.v. Gustav Leonhardt) . Opnametechnisch niet honderd procent homogeen (vgl. de opnamedata), wél een koopje : 1692 frank voor 7 cd’s. De drie werken zijn ook afzonderlijk verkrijgbaar. (DHM/BMG).De Rheinische Kantorei en Das Kleine Konzert o.l.v. Hermann Max geven een vrij getrouwe lectuur van dezelfde Mattheüspassie (Capriccio) . Detail : productie op 2 in plaats van 3 cd’s. Ook meegenomen dus.Voor de Johannespassie gaat onze voorkeur naar de uitvoering door John Eliot Gardiner en The English Baroque Soloists (Archiv/Polygram) , gevolgd door The Taverner Consort & Players o.l.v. Andrew Parrot (Virgin/EMI) . Zowel Ton Koopman en The Amsterdam Baroque Orchestra (Erato/Warner) als Concentus Musicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnoncourt (Teldec/Warner) leveren gave producten af. U moet spijkers op laag water zoeken om één versie totaal af te wijzen… Kwestie van smaak dus.
MILO DERDEYN
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier