P-MAGAZINE

Nieuw, maar bekend

Vandaag, 11 december, ligt het eerste nummer van P-Magazine in de kiosk. P-Magazine is nieuw, maar eigenlijk toch niet zó nieuw. Het blad borduurt immers verder op het concept dat ook de basis vormde van de Nieuwe Panorama. Het laatste nummer van dit blad uitgegeven door Mediaxis, onderdeel van het Nederlandse VNU-concern lag vorige week in de krantenwinkel. Een deel van de redactie (onder leiding van P-Magazine-hoofdredacteur Alain Grootaers) zocht de voorbije weken naar een nieuwe uitgever voor een mannenblad. Die uitgever vond men in De Vrije Pers, de recentelijk opgerichte vennootschap van Wim Merckx (zoon van wijlen Jan Merckx en tot in 1994 in dienst bij Mediaxis toen nog IUM), Wim Schamp (van het reclamebureau Welcome In Massamedia, WIM) en Kris Dekelver (van het affichagebedrijf Business Panel). In goed één maand tijd werd het nieuwe blad, dat zich vooral richt op mannelijke lezers tussen 18 en 45 jaar, met een goede opleiding en dito koopkracht, uit de grond gestampt. P-Magazine zal vooral redactionele aandacht besteden aan Bekende Vlamingen (BV’s), film, muziek, sport, lifestyle en opinies.

“P-Magazine wil de leemte opvullen die is ontstaan door het wegvallen van de Nieuwe Panorama,” aldus Greet Merckx, bij de nieuwe uitgeverij verantwoordelijk voor reclame en marketing. P-Magazine is trouwens niet het enige magazine met dat voornemen : ook Teek en TV Expres lieten al uitschijnen dat ze met plezier een graantje willen meepikken van de vrijgekomen ruimte op de markt van de mannenbladen.

P-Magazine heeft in ieder geval een veel kleinere redactie dan de Nieuwe Panorama, die in de Mediaxis-omgeving niet voldoende rendabel bleek. De kernredactie bestaat uit vijf personen, daarnaast wordt een beroep gedaan op freelancers (onder meer Hugo Camps). Met een kleinere structuur en minder overhead moet het nieuwe blad wél rendabel kunnen zijn, is de redenering. Volgens Greet Merckx zal de redactie ook over meer vrijheid beschikken dan het geval was bij Mediaxis. Zo zouden de Nieuwe Panorama en het blad Humo, dat eveneens in de portefeuille zit van Mediaxis, meer dan eens in elkaars vaarwater hebben gezeten.

Voor de druk, verspreiding en reclamewerving werkt het nieuwe blad samen met Roularta (uitgever van onder meer Trends, Knack en De Streekkrant). Voor de redactionele verwerking, de opmaak en de commerciële strategie is evenwel alleen De Vrije Pers verantwoordelijk.

Net zoals de Nieuwe Panorama zal ook P-Magazine vooral via de losse verkoop en meer bepaald de krantenzaken worden verspreid. Dat heeft alles te maken met de aard van het blad : in krantenkiosken komen nu eenmaal meer mannen over de vloer dan in de supermarkt, waar vooral vrouwen komen winkelen. In de dagbladwinkels komen de nodige displays die P-Magazine onder de aandacht van de potentiële lezer zullen brengen. Daarnaast is er ook een campagne via affichage (Business Panel) en de Roularta-bladen.

De campagne, die werd ontworpen door WIM, toont vier vrouwelijke BV’s ( Isabelle A, Joyce De Troch, Els Thibau en Veronique De Kock) waarvan de benen, armen en schouders ontbloot zijn, terwijl zij een groot bord vasthouden met de tekst “Wij komen terug !”. Op 11 december wordt dit zinnetje vervangen door “In uw krantenwinkel”.

WIJ KOMEN TERUG !… IN UW KRANTENWINKEL Campagne voor het nieuwe blad P-Magazine.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content