Overlevingsstrategie van kleine diamantairs

Vandaag zorgt 10 % van de 1832 in Antwerpen geregistreerde diamantbedrijven voor 75 % van de omzet en tewerkstelling. Vooral Indiase groepen nemen de leiding. Kleinere firma’s weren zich door allianties te sluiten of zich in beloftevolle niches te specialiseren. Enkele voorbeelden van niches:

Andiamond lanceerde drie jaar geleden zijn hoogwaardige juwelenlijn Henri Daussi: huwelijksringen, halssnoeren, oorbellen met platte ‘diamantenparen’ (aan weerszijden dezelfde stenen), afgewerkt met de eigen Daussi Cushion Cut. Met op maat gemaakte modellen werd Andiamond marktleider in Amerika (75 % van de verkoop). Klanten zijn topjuwelierszaken als Van Cleef and Arpels, Bulgari, Cartier en Harry Wilston. Slijpen gebeurt zowel in Spanje als in de Kempen. Andiamond heeft een verkoopkantoor in New York.

Lion Cut Diamonds ontwikkelde een eigenzinnige manier van diamantslijpen: het zogenaamde paraboolslijpsel, dat meer schittering geeft door de grotere oppervlakteweerkaatsing. Lion Cut verwijst naar de leeuwin in de meesterstempel van de juwelencreaties van de edelsmid. Lion Cut heeft ook verkoopkantoren in Sapporo (Japan) en New York, samen goed voor 80 % van de omzet.

Sundiamond richt zich vooral op Amerikaanse juwelierszaken uit het middensegment, ketens met twintig tot honderd verkooppunten. Canada en de VS zijn goed voor 60 % van de omzet. Naast special cuts op vraag van zijn klanten, biedt Sundiamond een totaalpakket van diensten aan, zoals het ontwerpen van logo’s, designs en promotiemateriaal. Het geheel wordt in de winkelzaken opgesteld. Het bedrijf werd twee jaar geleden zichthouder van De Beers.

Voorbeelden van allianties:

Arodiam Manufacturing Company (een van de snelst groeiende Antwerpse ondernemingen of zogenaamde Trends Gazellen in 2004) is een huwelijk van twee complementaire spelers: het uitgebreide distributienet van DGC en de productiecapaciteit van AMC. Het bedrijf specialiseert zich in stenen met HRD- en/of GIA-certificaat en stapte vorig jaar ook in een kwalitatieve lijn van diamantjuwelen. Ruim 60 % van de verkoop gaat naar Azië, expansie gebeurt via ingeburgerde kleinhandelaars met een sterke marktpositie. AMC is lid van de diamantbeurzen van Dubai en Sjanghai.

Young Antwerp Manufacturers (Yam) is een voorbeeld van een pragmatische krachtenbundeling tussen drie middelgrote firma’s die samen een sterker draagvlak, een ruimer aanbod (uit voorraden) en een betere dienstverlening hebben, en gezamenlijke promoties doen op buitenlandse beurzen. Yam-leden zijn: A. Haberkjorn & Sons, World Diamond Group en Southdiam.

Diamex Manufacturing ontstond uit het samengaan van Diamex en B&D, respectievelijk de firma’s van vader en zoons Beller. Vader Beller is de grootste Antwerpse aankoper van Russisch ruw en de zonen runnen slijperijen in België en Rusland. Door de fusie is Diamex Manufacturing koploper in aanvoer in Antwerpen en distributie naar Amerika, Japan, Hongkong en Australië van Russische geslepen diamant onder de eigen merknaam Tsarina. Klanten kunnen zelf een van de gerenommeerde certificaten (GAI, IGI, HRD) kiezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content