Over the Edges

Veertien jaar na Chambres d’amis zet Jan Hoet de Gentse binnenstad nogmaals in de internationale artistieke belangstelling.

Jan Hoet, bezieler en directeur van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) in Gent, onderneemt met z’n jongste tentoonstellingsproject ‘Over the Edges’ opnieuw een poging om de kunst te ontdoen van haar elitaire aspect en terug naar ‘de straat’ te brengen. U kunt zich natuurlijk de vraag stellen of “de man in de straat” er effectief een boodschap aan heeft. Dergelijke vraagstelling banaliseert het onderwerp. Kunst (in gelijk welke vorm) roept steeds reacties op. Jan Hoet wil “confronteren” – zonder daarom het feestaspect uit het oog te verliezen. Te meten aan de goede luim van de talrijk aanwezige bezoekers, is ‘Over the Edges’ inderdaad een feest. Deze manifestatie spreekt zowel de intellectueel als sensitief georiënteerde bezoeker aan.

In een dergelijk project varieert de kwaliteit van de tentoongestelde werken van gewoon leuk (soms wel op het randje van ridicuul) tot geniale ingrepen in het aanwezige patrimonium. Zo zijn er rond de Graslei drie schitterende werken te zien. De kristallen balletjes van Honoré d’O lijken uit de lucht te vallen. Als u er goed onder staat, reflecteren de omliggende gebouwen hun omgekeerd spiegelbeeld in knikkergrote bollen die schijnbaar in het niets hangen. De Amerikaanse artiest Brian Tolle kantelde de reflectie van de façade van een gebouw in het water op het gebouw zelf. Het resultaat is waanzinnig knap. Een meer ludieke ingreep is Lebret‘s ‘Une Scéne de Ménage au Coin de la Rue’. De voorbijganger is getuige van een auditief hoorbaar echtelijk conflict. Visueel wordt de ruzie verduidelijkt via het regelmatig naar buiten kegelen van stukken van een servies. De sterkte van dergelijke werken hebben de impact van cinema, waar de toeschouwer zich eventjes buiten zijn eigen realiteit kan verplaatsen.

Het fotografisch werk van Dirk Braeckman situeert zich zowel buiten als binnen het museum. Braeckman liet een gevel van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten vernissen. De reflectie van het tegenover liggende rusthuis in de gevel geeft een bevreemdend effect. Zijn fotoreeks ervan is te zien in het SMAK. Tony Matelli‘s ‘Stray Dog’ – die er op het eerste gezicht als een echte hond uitziet – komt u op drie plaatsen in de stad tegen. Hopelijk blijven ze gespaard van vandalisme – een niet te verwaarlozen (maar eigenlijk niet oninteressant) aspect van dergelijke expositie op straat. ‘Trans Parity’ van Wim Delvoye, een uit röntgenfoto’s bestaand glasraam waar een in elkaar verstrengeld paar het “sacraal” element uitmaakt, zal er geen last van hebben. Het aantal Gentenaars die na 30 juni nog een Tarzanfilm gaat zien zal evenwel gedaald zijn tot nul. Na een bezoek zult u begrijpen waarom.

‘Over the Edges’ tot 30 juni in de Gentse binnenstad. Inlichtingen: Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Tel. (09) 221.17.03 of http://www.smak.be.

Piet Goethals

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content