ORIGINEEL MODEL VOOR OPTIMALE CASHFLOW

Met zijn onlineplatform voor de verkoop van facturen biedt de Brusselse starter Edebex de kmo’s de kans om snel, gemakkelijk en tegen de minste kosten hun werkkapitaal aan te vullen.

Steeds meer bedrijven worden geconfronteerd met een gebrek aan liquiditeiten terwijl de onbetaalde facturen zich opstapelen. Uit een analyse van Graydon en de KU Leuven over de perceptie van de belangrijkste oorzaken van faillissementen blijkt dat 29 procent van de faillissementen in België te wijten zou zijn aan achterstallige betalingen. In België betalen ondernemingen hun facturen gemiddeld pas na 48 dagen, particulieren doen er gemiddeld 34 dagen over. Bovendien eisen leveranciers steeds vaker dat hun facturen meteen worden betaald. En dan zijn er nog de sociale bijdragen, de btw en andere belastingen, waarvoor bij de minste vertraging intresten worden aangerekend. Uit die context is Edebex gegroeid. Het platform werd in 2013 gelanceerd en biedt een online aan- en verkoopdienst van facturen aan, die de kopers de kans biedt te investeren in een veilig en rendabel product en de verkopers toelaat hun cashflow te optimaliseren en zo hun onderneming soepeler te laten lopen. De oplossing die door de jonge Brusselse onderneming geboden wordt en die door de FSMA goedgekeurd werd, is weliswaar innovatief en origineel in België en zelfs in de eurozone, maar ze bestaat wel al enkele jaren in Groot-Brittannië. “Het grote verschil met de bestaande mogelijkheden is dat bij Edebex het risico rust op de schuldeiser, niet op de schuldenaar”, legt CEO Xavier Corman uit. “Dat laat ondernemingen die geen toegang hebben tot krediet toe een financieringsbron te vinden op voorwaarde dat hun klanten van goede kwaliteit zijn.” In de praktijk worden de ondernemingen die hun facturen via het platform verkopen binnen 72 uur betaald. Edebex int een retributie van 4 procent en de ondernemingen die de facturen kopen, kunnen rekenen op een rendement tot 9 procent op jaarbasis. Het risico op niet-betaling van de facturen wordt gedekt door de kredietverzekeringsmaatschappij Euler-Hermés.

Internationale groei

“Ons model kan makkelijk toegepast worden in andere landen”, zegt Corman. “Edebex draagt bij tot de dematerialisatie van schuldvorderingen en kan klanten bereiken in verschillende landen. De belangrijkste hinderpaal is de aanpassing van het model aan de wetgeving, die van land tot land verschilt, zelfs in de EU.” In 2014 passeerde bijna 5 miljoen euro aan facturen langs het platform en dit jaar wordt gerekend op 30 miljoen euro, wat zou overeenstemmen met een omzet van zo’n miljoen euro. De onderneming haalde in juni 3 miljoen euro op, nadat ze in 2014 al 750.000 euro had opgehaald. Met die kapitaalinbreng kan de starter zijn internationale uitbouw — in eerste instantie in de buurlanden — ondersteunen en zijn platform verbeteren.

GUY VAN DEN NOORTGATE

29 procent van de faillissementen in België is te wijten aan achterstallige betalingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content