Opgestaan, plaats vergaan

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

De geruchten houden aan dat Delhaize in België een sanering van zijn winkelpark voorbereidt. Dat is riskant, want de concurrentie loert naar de locaties.

De zware concurrentie en de crisis hebben de prijzen, de omzet en vooral de marges van de Belgische activiteiten van Delhaize onder druk gezet. In het eerste kwartaal van 2014 zag de retailgroep haar onderliggende bedrijfswinst met 36 procent kelderen tegenover vorig jaar. Delhaize heeft 856 vestigingen in ons land, die vorig jaar 5 miljard omzet draaiden. Ongeveer de helft komt van de 136 grote supermarkten in eigen beheer. Zij zijn een zorgenkind voor het management: twintig à dertig van die vestigingen zijn niet rendabel, werd enkele weken geleden op een ondernemingsraad gemeld. Ze dreigen bovendien verlieslatend te blijven. De geruchten over een zware herstructurering gingen daardoor niet meer liggen. Zeker toen Dirk Van den Berghe, de CEO van Delhaize België, twee weken geleden plots opstapte. Denis Knoops is zijn vervanger.

Lang sociaal conflict

Dit weekend berichtte De Tijd dat er tegen eind dit jaar sluitingen en ontslagen volgen bij Delhaize. Het management discussieert daar volgens de krant al twee jaar over. Intern is niet iedereen gewonnen voor een ingrijpende sanering. Volgens de krant heeft het kamp van de korte en hevige pijn definitief het laken naar zich toegetrokken, onder meer door de komst van Frans Muller als nieuwe CEO in november 2013. Ook hij zou die strategie genegen zijn. Er wordt over gespeculeerd dat de herstructurering in de lijn zou liggen van de operatie die Carrefour in 2010 in België doorvoerde. Die keten sloot toen elf vestigingen, na een lang sociaal conflict. Het stootte daarnaast 21 winkels af naar zelfstandige ondernemers en Groep Mestdagh, die bleven opereren onder het merk Carrefour.

Carrefour krabbelde zo overeind. Maar het marktaandeel en de marges zijn niet meer te vergelijken met de gouden jaren. Voor Delhaize houdt een soortgelijke operatie nog meer risico’s in. In vier jaar is er veel veranderd. Colruyt heeft zijn marktleiderschap nog meer verstevigd en de hard discounters Aldi en Lidl hebben volop marktaandeel gewonnen. Daarnaast keert Albert Heijn elke steen in Vlaanderen om op zoek naar goedgelegen nieuwe locaties. Als Delhaize supermarkten sluit, bestaat het risico dat Albert Heijn of een concurrent er een vestiging opent. Zo krijgt het marktaandeel twee keer een knauw. De niet-rendabele supermarkten afstoten naar franchisenemers verlaagt de kosten, maar Delhaize moet de winst dan nog meer delen. Ongeveer de helft van de omzet is nu al afkomstig van winkels van aangesloten ondernemers.

Hoogste loonkosten

Delhaize wil enkel kwijt dat het voortdurend nadenkt over manieren om zijn kostenstructuur te verlagen, en dat het niet reageert op speculaties. “Het veroorzaakt onrust bij het personeel dat de directie de geruchten over een grote sanering niet uitdrukkelijk weerlegt”, zegt Jan De Weghe van de socialistische bediendenvakbond BBTK. “Maar een echte verrassing is dat niet. Twee jaar geleden zei Pierre-Olivier Beckers (de voorganger van Muller, nvdr) al dat hij ontslagen om te besparen niet uitsloot. Volgens de directie heeft Delhaize de hoogste loonkosten in de sector. Maar bij Colruyt zeggen ze net hetzelfde. Het hangt af van de berekeningswijze.”

“Delhaize zegt dat het personeel ook veel duurder is dan bij Albert Heijn. De lonen liggen inderdaad hoger bij Delhaize en het personeel is er ouder. Maar van de twintig winkels heeft Albert Heijn er zestien in eigen beheer, in hetzelfde paritair comité.”

STIJN FOCKEDEY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content