Opel Speedster Turbo 2003

Alles wat je van een echte sportwagen mag verwachten.

In 2001 lanceerde Opel zijn Speedster. Onder de motorkap zat een centraal gemonteerde 2.2-liter motor van 147 pk, die samen met de sportophanging, het aluminium chassis en het lage zwaartepunt aan deze wagen een cart-wegligging gaf.

Dit jaar biedt Opel een tweede versie aan: de Speedster Turbo. Net zoals de ‘gewone’ Speedster wordt ook deze sportmachine door het Britse Lotus Cars geproduceerd. De Speedster Turbo heeft eveneens achterwielaandrijving, een stijf en uitzonderlijk stabiel aluminium chassis en een met glasvezel versterkte, lichte maar stevige carrosserie. Voor de ophanging van de Speedster Turbo deden de ingenieurs een beroep op materialen en technieken uit de racesport. De nieuwe ophanging en de hardere afstelling van veren en schokdempers zorgen voor een precieze wielgeleiding en een uitstekende wendbaarheid.

De oorspronkelijke Speedster onderging ook enkele designwijzigingen. Vooral de voorzijde ziet er nu lichtjes anders uit: het grotere rooster zorgt voor een betere luchtstroom naar de radiator; en de luchtinlaten op de flanken (net achter de deuren) werden aangepast om de luchttoevoer naar de turbomotor te vergroten. De overtollige motorwarmte wordt afgevoerd via grote luchthappers in de motorkap.

Binnenin de wagen is aluminium overvloedig aanwezig. Opel bleef trouw aan zijn oorspronkelijke minimalistische filosofie, maar zonder toegevingen te doen op het vlak van veiligheid. En dus vind je in deze Speedster een bestuurdersairbag, automatische driepuntsgordels, ABS, rembekrachtiging en een sterke rolbeugel. Het interieur is Spartaans ingericht, maar nooit oncomfortabel. Bestuurder en passagier zitten in uitstekende kuipzetels met geïntegreerde hoofdsteunen. De startknop en de aluminium pedalen zorgen voor een sportieve sfeer.

Met zijn 2.2 Ecotec-motor van 147 pk had de oorspronkelijke Opel Speedster al een pak vermogen in huis. Maar wie nóg meer pit wil, kan voortaan opteren voor de drukgevoede 2.0-liter motor. Het is een uitstekende turbokrachtbron, die niet alleen zijn opwachting maakt in de topversies van de Astra Coupé en Cabrio, maar ook in zeer sportieve versies zoals de Zafira OPC, Astra OPC en Astra Break OPC. Opel heeft immers de bedoeling om in de diverse gamma’s sportieve OPC-versies aan te bieden. Ze worden ontworpen in het Opel Performance Center, dat ook de Europese motorsportactiviteiten van Opel coördineert. OPC moet de technische en sportieve knowhow van Opel concretiseren en ervoor zorgen dat Opel een nieuw, sportief klantenpotentieel aanboort.

Patrick op de Beeck [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content