Opel Omega

De Omega heeft een facelift gekregen. Hij heeft een discrete look, een hoge veiligheidsgraad, een interieur dat tot in de details piekfijn afgewerkt is en er is de introductie van een nieuwe 2,2-liter benzinemotor.

Van de eerste Omega-generatie, die kort na zijn lancering in 1986, ‘Auto van het Jaar’ werd, werden er iets meer dan 960.000 verkocht. In 1998 werden 73.922 Omega’s aan de man gebracht. Hierdoor plaatst hij zich op de vijfde plaats in de toptien der grote middenklassers. Duitsland en Engeland waren respectievelijk goed voor 55 en 22 % van het totale verkoopvolume van het Opel-vlaggenschip. In België worden de kwaliteiten en de goede verhouding tussen prijs en uitrusting van de Omega lichtjes onderschat. Met 1513 verkochte exemplaren haalde hij in 1998 een marktaandeel van maar 4,85 % in zijn segment. De facelift moet ook in België resulteren in een betere marktpenetratie. De nieuwe Omega krijgt ook een duwtje in de rug door het aanbod van performante motoren van 136 tot 211 pk. Wie nog meer krachtpatserij wenst, moet wachten tot volgend jaar. Dan wordt de Omega V8 beschikbaar met een maximaal vermogen van 300 pk, evenveel als de Porsche 911 Carrera.

De nieuwe Omega is beschikbaar als sedan en als break, in de uitrustingsniveaus ‘Comfort’, ‘Elegance’ en ‘Executive’. Deze topversie is enkel beschikbaar met de drie zescilindermotoren (2 benzine- en één turbodieselmotor). De instapmotor blijft de 2,0-liter 16V benzinemotor (136 pk). De Omega is ook beschikbaar met de knappe nieuwe 2,2-liter Ecotec benzinemotor. Voor de topversies biedt Opel twee Ecotec V6-motoren aan, een 2,5 van 170 pk en een 3,0-liter van 211 pk. Voor de dieselamateurs zijn er de twee moderne turbodiesels: de 2,0-liter (100 pk) viercilinder 16V en de 2,5-liter zescilinder (130 pk).

De Omega is standaard uitgerust met de modernste veiligheidsvoorzieningen zoals actieve hoofdsteunen (tegen whiplash-letsels), frontale en zij-airbags, driepuntsgordels, in de hoogte verstelbare hoofdsteunen voor vijf inzittenden en een elektronisch gestuurd ABS. Zelfs de instapversie is voorzien van comfortelementen zoals centrale vergrendeling met afstandsbediening, verwarmde voorruitsproeiers, elektrisch verstelbare bestuurderszetel, elektrische ruiten vooraan, een in de hoogte verstelbare stuurkolom, een verfijnde elektronische airconditioning, een radio-cd-speler met acht luidsprekers en bediening aan het stuur en in de bumper geïntegreerde mistlampen. Xenongaskoplampen zijn in optie verkrijgbaar. Ze zijn standaard op de Elegance en Executive.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content