Opel Omega 2000

Snel, comfortabel, ruim, veilig, luxueus. En toch wordt de nieuwe Omega 2000 in België niet naar waarde geschat.

De nieuwe Omega 2.2 ‘Edition 2000’, het vlaggeschip van Opel, bouwt voort op de kwaliteiten van de voorganger: een uitstekende prijs-uitrustingsverhouding, zuinige motoren, een superieure wegligging en, vooral in de break, veel ruimte en laadvermogen.

Er zijn vier uitrustingsniveaus: Comfort, Elegance, Edition 2000 en Executive. Met Comfort biedt Omega al een uitgebreide standaarduitrusting: schijfremmen voor- en achteraan, ABS, grote frontale en zijdelingse airbags voor bestuurder en voorste passagier, stuurbekrachtiging, drie hoofdsteunen achteraan, centrale armsteun voor en achter, met leder bekleed stuurwiel, radio en cd met bediening vanop het stuur, elektronisch gestuurde klimaatregeling, afzonderlijke verwarming van het achtercompartiment, in de voorspoiler geïntegreerde mistlampen, elektrisch regelbare en verwarmde buitenspiegels en centrale deurvergrendeling. Aangedreven door de nieuwe 2.2-liter benzinemotor kost de Comfort 1.044.000 frank, BTW inbegrepen.

In de versies Elegance, Edition 2000 en Executive wordt de standaarduitrusting telkens uitgebreid. Het voorlopige topmodel, de Executive, wordt aangedreven door de uitstekende 3,0-liter V6 (210 pk; 1.483.000 frank) of de zuinige 2,5-liter turbodiesel (130 pk; 1.405.000 fr). In de lente van 2001 zal een nieuw topmodel aangeboden worden met een 5,7-liter V8 van 300 pk.

De discrete look van de nieuwe Omega maakt deze luxe-auto uiterst geschikt als zakenauto (navigatiesysteem en handenvrije telefoon in optie). Tijdens de eerste vijf maanden van 2000 werden er in Nederland tweemaal meer Omega’s verkocht dan in België, waar deze wagen ondergewaardeerd wordt.

Waarom wordt deze luxe Opel sedan bij ons niet naar waarde geschat? Geen idee. Wij genoten alvast van het comfort in het fluisterstille, trillingsvrije, luxueuze en ruime interieur en een nieuwe airco. Maar ook de veilige en onberispelijke wegligging en de prestaties, het grote acceleratievermogen, en het lage verbruik – wij noteerden een gemiddeld verbruik van 9,9 liter per 100 kilometer over 1000 kilometer snelverkeer – van de nieuwe 2,2- Ecotec-motor, maakten op ons een uitstekende indruk.

Wat actieve en passieve veiligheid betreft, moet de nieuwe Omega voor de rechtstreekse concurrenten niet onderdoen. Enkele nieuwigheden: het verfijnde DSA-chassis ( Dynamic SAfety), krachtiger remmen, actieve hoofdsteunen (tegen zweepslag) op de voorzetels en het elektronische gaspedaal dat onmiddellijk reageert op de geringste druk op het gaspedaal.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content