Opel Corsa 2001

De kleine Opel is volwassen geworden.

Het is de nieuwe Corsa aan te zien dat hij niet langer het instapmodel van Opel is. De stadsmus Opel Agila nam tijdens de voorbije zomer die rol over.

De nieuwe Corsa is zeven centimeter langer en drie centimeter breder dan zijn voorganger. Het is meteen de langste auto in zijn categorie en de enige wagen in zijn segment met een geautomatiseerde handgeschakelde Easytronic versnellingsbak in combinatie met de 1.2-liter benzinemotor (75 pk). Easytronic koppelt het gemak van een automatische transmissie aan het sportieve karakter en de zuinigheid van een handgeschakelde bak. Tijdens proefritten met het nieuwe Opel-gamma genoten wij het meest van de Corsa Easytronic.

Tot de meest opvallende kenmerken van de nieuwe Corsa-generatie behoren de grootte en de efficiënte benutting (er mochten wel meer opbergvakken zijn) van de binnenruimte. De breedte op schouderhoogte voorin is in de vijfdeurs en driedeurs respectievelijk toegenomen met acht en 7,5 centimeter, wat het comfort flink ten goede komt. De bestuurder en de voorste passagier krijgen meer hoofdruimte, de achterpassagiers meer beenruimte.

De Corsa 2001 is met andere woorden een volwassen auto geworden. Hij is nu beter geschikt als volwaardige tweede auto of als instapauto voor alleenstaanden of jonge gezinnen. De maturiteit van de populairste Opel is tijdens het rijden nog beter waarneembaar. De wegligging is enorm verbeterd door de nieuwe ophanging, de grotere wielbasis, het nieuwe stuurmechanisme (stuurbekrachtiging standaard) en de grotere stijfheid (+33%) van het gegalvaniseerde koetswerk met een antidoorroestgarantie van twaalf jaar.

De Corsa wordt aangeboden in de uitrustingsniveaus Comfort, Sport, Elegance en GSi. Airco is standaard en de veiligheidsuitrusting (ABS, schijfremmen, frontale en zij-airbags standaard; gordijnairbags in 2001) mag volledig worden genoemd. Er zijn zes Ecotec-motoren met meerkleppentechnologie die allemaal nieuw ontwikkeld of grondig herzien werden. Ze voldoen aan de strenge emissienormen (benzine: Euro 4; diesels: Euro 3), zijn krachtiger en verbruiken minder dan de oude motoren.

Het aanbod begint bij de zuinige 1.0-liter 3-cilinder van 58 pk (verbruik: 5,6 l/100 km) en eindigt bij de 1.8-liter met een vermogen van 125 pk (verbruik: 7,9 l/100 km). Daartussen zijn er nog twee benzinemotoren met een cilinderinhoud van respectievelijk 1.2- (75 pk) en 1.4-liter (90 pk). Chauffeurs die de aankoop van een dieselversie overwegen, kiezen voor de atmosferische 1.7 DI (65 pk) of de 1.7 turbodiesel DTI (75 pk). Ze verbruiken amper 4,7 liter per 100 km, gemeten volgens de euromixnormen.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content