OP WIELTJES

Autoleasingbedrijf Arval is op de markt doorgebroken dankzij een stevige steun in de rug.

De concurrentie gaf geen cent voor de overlevingskansen van Arval op een leasingmarkt voor auto’s waarvan gezegd werd dat ze al overvol zat. En toch, vijf jaar na de oprichting blijkt dat Arval, een dochter van Arval France, zich heeft opgehesen naar de zesde plaats op de Belgische markt. De omzet is gestegen van 110 miljoen frank in ’92 naar 900 miljoen vorig jaar.

Dat Arval Belgium toebehoort aan de Compagnie Bancaire ( Paribas) is een van zijn sterke punten. Dat is een referentie die heel wat ondernemingsdeuren geopend heeft en die ook meer gewicht in de schaal heeft geworpen bij de prijsdiscussies met autoconstructeurs. En deel uitmaken van die financiële groep heeft nog een ander, niet te verwaarlozen voordeel : het lost meteen alle financieringsproblemen op. “Het is als een kraan die men maar hoeft open te draaien,” zegt Marc Spooren, directeur-generaal van Arval.

Het logo, een kameleon op wielen, vormt een goede samenvatting van de leasingfilosofie naar de kmo’s toe. “We beheren een groot wagenpark, 4500 wagens, maar we bieden onze klanten tegelijkertijd maatwerk aan. Dat vereist veel soepelheid en aanpassingsvermogen. We kunnen bijvoorbeeld de factuur opsplitsen in een deel voor de onderneming en een deel voor de gebruiker, onder meer voor het betalen van verkeersboetes,” legt Marc Spooren uit.

De onderneming heeft eveneens, zoals veel van haar concurrenten, een informaticaprogramma uitgewerkt. Dat programma, EASY, richt zich specifiek naar de Belgische vlootbeheerders. Met die software kan de klant zijn wagenpark beheren, zelfs al ligt hij niet exclusief onder contract bij Arval. Dat programma spoort bovendien abnormale schommelingen in het brandstofverbruik of in de ongevallenfrequentie op.

Om aan zijn activiteiten een internationale dimensie te geven, is Arval Belgium begonnen met Frontier Lease. Concreet komt het erop neer dat partnershipovereenkomsten afgesloten werden met leasingmaatschappijen zoals Lex, de Britse marktleider, LHS de nummer twee in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk en Nivolease, dat actief is in Nederland.

PHILIPPE HUYBRECHS (MANUCHAR) Gemotiveerde nieuwe medewerkers zijn sleutel voor succes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content