Op naar de volgende nul

100.000 bestellingen per dag, 100.000 vierkante meter opslagruimte… De bedrijven van de Brant-groep zien de nullen voor hun ogen dansen, maar ze willen er steeds meer. En liever vandaag dan morgen.

J ürgen Bresser is een dertigjarige Nederlander die in België woont en werkt en die volgens een eigen filosofie een groep van industriële bedrijven heeft opgebouwd. Bresser neemt ondernemingen over die zich in zijn groep via onderlinge synergieën verder kunnen ontwikkelen. Meestal gaat het om middelgrote familiale bedrijven die opvolgingsproblemen hebben. Bresser kon vorig jaar Christian Dumolin overtuigen van zijn originele concept. Dumolins beursgenoteerde TrustCapital Partners nam een participatie van 25% in BISG ( Brant Industrial Services Group). BISG is een holding die een tiental industriële onderhoudsbedrijven groepeert (zie organigram).

Een aantal andere bedrijven bleef buiten die operatie, onder meer de logistieke dienstverlener TDS. TDS is een traditioneel logistiek bedrijf dat met een omzet van 227 miljoen frank in 1999 onvoldoende kritische massa heeft. “We hebben geopteerd voor schaalvergroting,” zegt Philip D’Hooge. D’Hooge staat aan het hoofd van BLS ( Brant Logistic Services), sinds juli de logistiekholding boven TDS. D’Hooge (37) startte zijn loopbaan in het financiële milieu, werkte zeven jaar bij Transport Coulier (als financieel directeur en algemeen verantwoordelijke voor de sites in België en Nederland), maakte even een zijstap naar onroerend goed ( Verelst) en ging op 1 juli 2000 aan de slag bij Brant.

“Binnen maximaal vier jaar willen we een Europees logistiek netwerk hebben, dat bezig zal zijn met traditionele logistiek, maar zich vooral op de distributie van e-commerce en e-business zal richten,” zegt Jürgen Bresser. BLS mikt niet op de nieuwe internetbedrijven. “De ervaring van de voorbije maanden leert dat dat geen goede basis is om op te steunen. We kijken wel uit naar klassieke ondernemingen die overwegen ook met verkoop via internet te starten, maar die nu nog aarzelen onder meer omdat er weinig of geen goede logistieke oplossingen bestaan voor de opvolging van internetbestellingen.”

Daarnaast blijft BLS traditionele logistiek verzorgen, maar elk jaar moet het aandeel van internetgerelateerde omzet omhoog.

In de expansieplannen van BLS werd op 11 juli een eerste grote stap gezet met de overname van het Zwitserse Universal Express, een expeditie- en douanebedrijf dat in 1963 werd gesticht door de Nederlander Joop De Vries, maar dat sinds 1995 ook actief is in de logistiek. Universal Express heeft een omzet van 1,2 miljard frank waarvan ongeveer een derde in logistiek. Op topdagen worden tot 100.000 bestellingen per dag verwerkt. Oprichter Joop De Vries had gezondheidsproblemen, zoon Dominic (30) wou via externe financiering sneller groeien. De overnameprijs blijft onbekend. Twee derde werd geleend, een derde kwam uit eigen middelen.

BLS was ook sterk geïnteresseerd in Universals dochtervennootschap Winsped, de ontwikkelaar van een logistieke software. Zes jaar ontwikkelwerk gedreven vanuit de praktijk van Universal Express leverden een totaalpakket op waarmee Universal Express zijn expansie in logistieke dienstverlening uitbouwde. Het verzorgt en controleert de volledige goederenstroom voor zowel traditionele bedrijven als voor e-commerce. Je kan vanop de internetsite van een bedrijf rechtstreeks inpluggen op het logistieke systeem dat distributie, voorraad, opvolging en administratieve formaliteiten voor zijn rekening neemt, menselijke tussenkomst tot een minimum beperkt en snelle informatie over de bestellingen verstrekt. D’Hooge: “Er zijn verschillende softwarebedrijven die een theoretisch concept hebben, maar geen enkel heeft een programma dat zonder meer voldoende operationeel is om alle deelgebieden van het logistieke proces te dekken. Het Winsped-programma is ontwikkeld vanuit de praktijk. We hebben anderhalf jaar geleden met TDS ook software gekocht op de markt, maar dat was een theoretisch concept dat we moesten aanpassen aan onze noden. De Winsped-software moet de motor worden van onze groei.”

En groeiplannen heeft Bresser. Rond Universal Express (160 werknemers) en TDS (90 werknemers) wil de Brant-groep een Europees netwerk uitbouwen: België verder versterken, Nederland en Noord-Frankrijk ontwikkelen. Universal Express heeft al een vestiging in Engeland, is gestart in Duitsland en heeft twee dochterbedrijven in België ( Uniforwarding en Unifibre) die in de Antwerpse haven actief zijn (elf werknemers). “We zijn nu nog op zoek naar bijkomende acquisitiemogelijkheden,” zegt Jürgen Bresser. “We willen op maximaal vier jaar tijd naar een omzet van 3 à 4 miljard frank.”

In België is de spil TDS, waar Bob Van Reeth (nee, niet de architect) met de scepter zwaait. TDS heeft onder zijn klanten klassieke bedrijven als Kimberley-Clark en Caterpillar, maar ook nieuwe ondernemingen zoals Telenet. Philip D’Hooge: “We hebben nu 60.000 vierkante meter in België. Binnen de twee jaar willen we tussen 25.000 en 50.000 vierkante meter extra in gebruik nemen in België, en starten met een eerste vestiging in Nederland. We zijn een aantal projecten aan het bekijken. We gaan die twee nieuwe locaties in eigen beheer ontwikkelen met een partner, om dan later de gebouwen te verkopen en weer te huren. We investeren in principe niet in bakstenen. We hebben ons geld voor expansie nodig.”

Die expansie zal niet noodzakelijk alleen verlopen. Voor BISG werd met TrustCapital Partners een financiële partner aangetrokken, voor BLS moet het een industriële partner worden die toegevoegde waarde kan leveren. Maar die uiteraard ook financieel kan meehelpen. Want BLS mikt voor nieuwe overnames op hoogwaardige (lees: dure) logistieke bedrijven.

guido muelenaer

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content