OP KOUSENVOETEN

Als de weergoden het dit weekend laten afweten, zal er voor de honderdduizend Torhout/Werchter- bezoekers niets anders opzitten dan blootsvoets in de modder te dansen… Tenzij ze waterdichte sokken van Claes Jan Pet Products hebben aangetrokken.

Tijdens de zomermaanden waterdichte sokken op de markt brengen : het is een beslissing die getuigt van een doorgedreven wantrouwen tegenover het Belgische weer. Maar bij de eenmanszaak Claes Jan Pet Products schuilt er een doordachte strategie achter. Sinds twee maanden liggen in Claes’ opslagruimte duizend paar Amerikaanse waterdichte sealskin sokken te wachten op een koper. De sokken zijn gemaakt uit MVT (Moisture, Vapor, Transpiration), een materiaal dat geen vocht binnenlaat, maar wel ademt en dus zweet buitenlaat. Jan Claes : “We lanceren het product nu, omdat we zo nog wat tijd hebben om de markt af te tasten en onze distributiestrategie op punt te stellen. Eigenlijk hebben we ons bij die beslissing gebaseerd op de modewereld, die ook vóór de zomermaanden haar nieuwe wintercollecties voorstelt.”

Claes hoopt in ieder geval dat het Belgische weer tijdens de zomermaanden zijn slechte reputatie zal waarmaken. “De vele openluchtevenementen die in de zomer onder het slechte weer lijden, vormen voor ons een goeie testmarkt,” meent Claes, die op die manier zijn naambekendheid wil opbouwen tegen de winter. “Zowel voor sport, ontspanning als werk bieden de waterdichte sokken een comfortabel en goedkoop alternatief voor rubberen laarzen.”

Zoals de bedrijfsnaam laat vermoeden, vormen de sealskin sokken niet de hoofdactiviteit van Claes. “Sinds zeven jaar ben ik in eerste instantie invoerder van gespecialiseerde producten voor huisdieren zoals antiblafbanden, onzichtbare omheiningen waarmee dieren in de tuin kunnen worden gehouden en africhtingshalsbanden waarmee het gedrag van een huisdier vanop afstand kan worden gecorrigeerd.” De 10 miljoen frank omzet die het bedrijf jaarlijks genereert, komt helemaal voor rekening van Amerikaanse producten. Dat nieuwigheden niet noodzakelijk binnen zijn kernactiviteit hoeven te vallen, bewees Claes al als invoerder van een zonnecollector die ettelijke kilometers schrikdraad kan voeden. De waterdichte sok kwam hij enkele maanden geleden op het spoor. In de Verenigde Staten zijn er al meer dan 100.000 paar van aan de man gebracht. Het Amerikaanse leger heeft er zelfs zijn manschappen in Bosnië mee uitgerust.

In Europa wordt de markt van waterdichte kledij gedomineerd door Gore-tex. Het verschil met MVT ligt hem vooral in de prijs. “Terwijl een paar Gore-tex-kousen in de winkel al snel 2000 frank kost, hebben wij onze eindverbruikersprijs vastgelegd op 1150 frank,” vertelt Claes. “En nu maar hopen op een natte zomer.”

JAN CLAES (CLAES JAN PET PRODUCTS) De vele openluchtevenementen die in de zomer onder het slechte weer lijden, vormen een goeie testmarkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content