Op en top Europese Koreaan
Jo Bossuyt
Hij ziet er niet uit als een Koreaan. Veeleer een Europese auto, denk je dan meteen. Zowel achter het stuur of op de achterbank, als wanneer je hem op straat ziet voorbijkomen. Normaal. Die Koreanen van Hyundai hebben ambitie. Zijn nu al zesde in de wereld en willen nog hoger klimmen in de hiërarchie van de autoconstructeurs. Met een heel duidelijke strategie.
Zo vindt Hyundai dat de modellen voor de Europese markt ontwikkeld moeten worden in het eigen Europese R&D-centrum, in het Duitse Rüsselsheim. En niet door Koreanen, neen. Door Europeanen. Zoals stilist Thomas Bürke, weggekocht bij BMW, alwaar de 1 Reeks uit zijn pen vloeide. Een investering die loont: de i30 is ontvet van alle Aziatische gemeenplaatsen, zowel uiterlijk als onderhuids.
In deze rubriek lyrisch doen over auto’s die meer dan 40.000 euro kosten, is een makkie. Welnu, met deze Europese Koreaan kregen we een stuk alaam in handen dat het voor uw dienaar ook even mogelijk maakte om zonder schaamrood op de wangen het lof van een kleine middenklasser te bezingen. Deze i30 – onze testwagen was uitgerust met een turbodiesel van 1600 cc – is in alle opzichten af. Zoals: een ook al in Rüsselsheim ontwikkelde motor die voor zijn segment uitmunt qua akoestisch comfort. Muisstil is hij, deze common rail, zelfs als je hem na een koude nacht tot leven brengt. Waarna hij zuinig door het verkeer sluipt, hij was tevreden met een snip meer dan zes liter voor honderd kilometer die bij momenten, naar hedendaagse normen, hondsbrutaal werden ingevuld.
Ook al een pluim voor de afwerking van het interieur. Geen knopje, schroefje of moertje dat het ook maar even aandurft om te rammelen op kasseien, zoals nogal wat auto’s van Europese makelij wél zonder schroom doen. Neem daarbij: een ruimtelijk knap ingericht interieur (vooral voorin is er veel plaats) en een standaarduitrusting die niet minnetjes is. Daarmee bedoelen we niet het minst de elektronische hulpmiddelen zoals het antiblokkeersysteem voor de remmen (ABS), een systeem dat wielspin vermijdt (TCS), remkrachtverdeling en remhulp (EBD-BAS) en zelfs stabiliteitscontrole (ESP) die de auto in kritieke situaties behoedt voor de brokkenmakende slip. Hyundai is de eerste constructeur die zoveel actieve veiligheidsystemen standaard aanbiedt in een auto met een instapprijs (kleinste benzineversie) onder de 15.000 euro.
Kortom: de Europese constructeurs voor wie het genadeloos concurrentiële C-segment (Opel Astra, Volkswagen Golf, Peugeot 308) heel belangrijk is, zouden het maar beter beseffen. Dat ze gewaarschuwd zijn.
Jo Bossuyt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier