Op één lijn met Londen
Crisissen zijn opportuniteiten. Zeker voor het communicatiebureau Punta Linea, dat mee door de Coca-Cola-crisis zijn omzet zag verdrievoudigen. Met een kersvers filiaal in Londen gaat het bedrijf uit Aartselaar de Britse toer op.
De presentatiemap van de BVBA Punta Linea straalt magie uit: een konijn in de toverhoed, een waarzegster met een kristallen bol, een rijzende fakir. “2000 is een magisch jaar,” duidt managing director Erwin Hendrix het opzet. “En wij zijn nu eenmaal visionairs, we willen dat onze klanten de magie van Punta Linea sterker aanvoelen.”
Het millenniumjaar wordt erg belangrijk voor het communicatiebureau dat vijftien jaar geleden het levenslicht zag. 1999 was al een bijzonder goed jaar. Onder meer door de crisis bij Coca-Cola maakte de omzet van Punta Linea een sprong van 58 naar 180 miljoen frank. “In de twee vakantiemaanden haalden wij een omzet van een heel jaar,” rekent Hendrix. “Voor ons bureau was die crisis een enorme opportuniteit, maar eigenlijk wil je niet dat zoiets met een klant gebeurt. Ons team heeft de hele zomer geen vakantie genomen.” Punta Linea ontwikkelde diverse activiteiten below-the-line voor de frisdrankenproducent. De actie ” Your Coca-Cola is back” werd in het kantoor aan de Boomsesteenweg in Aartselaar gerealiseerd. De campagne omhelsde een tachtigtal acties. Zo werden op vier dagen tijd 4,2 miljoen folders voor een gratis drank gebust. Bij diverse warenhuizen werden nog eens halveliterflessen weggeschonken. “In een mum van tijd werd op zeer grote schaal Coca-Cola in heel België verspreid. De actie was een succes, de frisdrank is weer helemaal terug,” maakt Hendrix de balans.
Strategisch.
Punta Linea is slechts één van het tiental communicatiebureaus waarmee Coca-Cola Company samenwerkt. Toch is de notoire klant, sinds 1995 kind aan huis in Aartselaar, tekenend voor de aanpak van de KMO. Steeds zoekt het bedrijf partners om een integrale communicatie uit te bouwen. “De grootte van de klant is niet belangrijk, wel de visie. Wij willen een langdurige samenwerking, want in communicatie moet je veel investeren. We bouwen samen aan een imago, we willen het bedrijf of product duidelijk positioneren.” Oudste partner is Procter & Gamble, klant sinds 1987. Op de lijst prijken voorts Bacardi-Martini, Gillette Stationery ( Parker, Waterman), Kraft Jacobs Suchard en Speedo.
Tot eind vorige eeuw beperkte Punta Linea de actieradius tot de Benelux. Maar het millenniumjaar ziet een filiaal verschijnen in Londen. Colour Circus Ltd. wordt een joint venture met vier partners, die ieder een kwart van de aandelen bezitten. Naast Punta Linea, zijn dat het fotogravurebedrijf Rubens, de drukkerij Reflex Blue, en het Britse informaticabedrijf, gespecialiseerd in internet, Owtanet. “In België hebben we ons doel grotendeels bereikt,” verantwoordt Hendrix de uitbreiding. “Onze multinationale klanten vragen steeds meer internationalisering. Door het dure Britse pond is een Londens filiaal een sterke opportuniteit. Want het wordt alleen maar een verkoopkantoor, bemand door twee Britten. De creatie en de productie gebeuren in de drie Belgische bedrijven.”
De Britse markt is alvast sterk verschillend van de Benelux. Niet alleen gaat het meestal om grotere projecten, de Britten zijn meer exportgericht. Hoe vaak Hendrix via Deurne het Kanaal over vliegt, weet hij nog niet. Want in Aartselaar heeft de zaakvoerder genoeg om handen met verkoop en administratie. Samen met zijn vrouw Ilse Hendrickx, die het design voor haar rekening neemt, is Hendrix voor de volle 100% eigenaar van de familiale KMO.
WOR
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier