Op de bres voor merken
WIE
Ives Depoortere (55)
IS
voorzitter van BABM, de Belgo-Luxemburgse vereniging van Merkartikelfabrikanten
WAS
Ives Depoortere, sinds mei de CEO van Jules Destrooper, was al drie jaar lid van de raad van bestuur van de BABM. Als voorzitter volgt hij Dirk Van de Walle op. Na zijn studie toegepaste economische wetenschappen trad hij in 1986 in dienst van Unilever, waar hij twintig jaar bleef. “Ik ben bij Unilever gevormd als marketeer en als manager”, zegt hij.
In 2007 werd Depoortere general manager van Orangina Schweppes Belgium en in 2011 nam hij de functie op van managing director North of Europe bij Orangina Schweppes International in Amsterdam. Na twee jaar keerde hij terug naar België als managing director van Lutosa Findus Benelux. In mei gign hij naar Jules Destrooper, waar hij CEO werd.
WIL
Bij de BABM zal Depoortere zich voort inzetten voor merken en merkfabrikanten. Merken moeten in zijn visie blijven innoveren. Ze staan onder druk, onder meer van de private labels die retailers in hun winkels neerzetten. Maar private labels kunnen niet zonder merkproducten omdat die als referentie voor de distributiemerken dienen. Als voorzitter van de BABM vindt Depoortere contacten met de retailorganisaties belangrijk. “We moeten ervoor zorgen dat de goede samenwerking die er is, nog beter kan worden.” Hij wijst op overleg met de overheden waar de twee groepen met één stem kunnen spreken over gemeenschappelijke belangen, zoals belastingen en loonkosten.
Sinds 2015 is het aantal leden van de BABM van 40 naar meer dan 80 gestegen. “Die lijn moeten we doortrekken. De BABM moet het forum zijn voor alles wat met merkfabrikanten te maken heeft.”.
VRIJE TIJD
Gastronomie, lopen, fietsen, supporter Zulte-Waregem.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier