Op acht wielen door de bocht

De toenemende files en de stijgende dieselprijzen zetten transportbedrijven onder druk. De Genkse vervoers- en distributiespecialist Henri Essers en Zonen zoekt naar oplossingen.

“Vandaag vragen klanten veel meer dan transport. Naast het louter ophalen en vervoeren, bieden wij een volledig pakket van logistieke diensten aan. Wij nemen zoveel mogelijk taken van onze klanten over, van stockeren tot het beheren van de voorraad en de goederenstroom,” vertelt Guy Robberechts, algemeen directeur van Groep Essers.

Bij Henri Essers en Zonen, in 1928 opgericht door vader Henri Essers, vervoeren 240 chauffeurs allerlei goederen over het Europese vasteland. Door de groei van de internationale handel tijdens de gouden jaren zestig explodeerde het familiebedrijf en sindsdien zet de omzet zich in stijgende lijn voort. Groep Essers stelt in totaal bijna 1000 mensen tewerk en sloot 1998 af met een omzetcijfer van 3,2 miljard.

De kracht van de groep ligt volgens Guy Robberechts in de inventiviteit en de kwaliteit van het personeel. “Om de twee à drie maanden starten we met trainingen om nieuwe werknemers op te leiden. Alleen zo kunnen wij onze klanten consequente kwaliteit garanderen. Een van onze grootste problemen is het vinden van nieuwe chauffeurs. Het wegvallen van de spontane instroom van mensen die bij het leger hebben leren rijden, is daar één oorzaak van. Bovendien maakt het imago van de trucker, de vele controles en de toenemende verkeersopstoppingen veel jonge mensen afkerig van dit beroep. We moeten zelf aan ons imago werken en inventief zijn. We kiezen er bijvoorbeeld steeds vaker voor om opleggers op de trein te plaatsen, vooral bij lange afstanden.”

Groep Essers zoekt niet alleen naar oplossingen als er zich problemen voordoen, maar denkt ook vooruit. Robberechts: “Wij geloven in nieuwe dingen. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden van e-commerce. De rol van communicatie wordt steeds belangrijker. De klant wil weten hoeveel goederen nog in voorraad zijn, waar ze zich bevinden en of de zending op een behoorlijke manier is afgeleverd aan zijn klant. In de toekomst moet het voor onze klanten mogelijk zijn de zending te volgen via internet. Dat is een van onze volgende doelstellingen.”

Naast de hoofdzetel in Genk bezit het bedrijf ook overslag- en opslagruimten in Hasselt en Brussel. In Tessenderlo bevindt zich de afdeling chemie, waar producten in silo’s worden opgeslagen. En er bestaan plannen voor een uitbreiding in de omgeving van Brussel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content