OOR VOOR DE PATIËNT
Toen ze jong was, had ze hobby’s op overschot. Vandaag moet Krisja Vermeylen, de nieuwe general manager van Novo Nordisk in België, haar ontspanningsmomenten concentreren tijdens de vakanties. “Ik hou van lezen en sporten.”
Ze studeerde farmacie aan de UIA in Antwerpen en kreeg in 1986 nog een eenjarige beurs waarmee ze zich onder begeleiding van professor Deelstra kon specialiseren in bromatologie. Ze onderzocht toen het seleniumgehalte in moedermelk en schreef twee publicaties op haar naam. “Ik droomde er tijdens mijn studies wel van om een eigen apotheek te openen, maar besefte dat ik financieel niet de middelen had. Na mijn huwelijk ging ik werken in een apotheek. Omdat ik te weinig het gevoel had dat ik van mijn kennis gebruik kon maken en mij in mijn ontwikkeling geremd voelde, besloot ik om te schakelen.”
Krisja Vermeylen wilde productmanager worden bij een farmaceutisch bedrijf. Ze moest een trapje lager beginnen. “Ik werd in 1991 artsenbezoeker bij Kabi Pharmacia. Deze veldervaring is essentieel om te leren begrijpen hoe beperkt de tijd van de artsen is en hoe je verder kan gaan dan het vlakke verkooppraatje.”
Na ruim een jaar werd ze productmanager. We schrijven dan 1992. “Ik had toen een heel gevarieerde job. Ik verzorgde de contacten met opinieleiders, promotiemateriaal, gaf training aan artsenbezoekers en hield me bezig met de terugbetalingsaanvraag. Na enkele jaren kreeg ik een tweede product erbij en leerde een team te leiden.”
Kabi Pharmacia fuseerde in de jaren negentig tot tweemaal toe en heet sedertdien Pharmacia & Upjohn. Het personeelsbestand evolueerde van zeventig naar duizend medewerkers. “Er veranderde veel aan mijn takenpakket, dus zocht ik een andere baan,” aldus Krisja Vermeylen.
Ze vond in 1997 een job als marketing en sales manager bij Novo Nordisk, voorlopig het eindstation. In België heeft dit Deense farmaceutische concern enkel een verkoop- en distributiefiliaal. Vermeylen staat aan het hoofd van een kleine ploeg van 38 medewerkers. Hoewel Novo Nordisk aanwezig is in 174 landen in de wereld, haalt het twee derde van zijn omzet in Europa. Het concern is wereldleider in de behandeling tegen diabetes en is ook actief in de therapeutische domeinen van menopauze, groeihormoon en hemofilie. “Ik wil proberen stabiliteit te brengen in het bedrijf. De general managers voor Novo Nordisk in België zijn zelden lang gebleven. Ik ga ook proberen verder te timmeren aan de benadering van de artsen. De farmaceutische industrie heeft een slechte naam. Met Novo Nordisk proberen we de snoepreisjes te vervangen door wetenschappelijke congressen. Ten slotte worden voor ons ook de contacten met patiëntenorganisaties belangrijker.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier