Onlineverkoop van luxe stagneert
De Belgische consument heeft in de eerste negen maanden van 2022 online bijna 10,8 miljard euro uitgegeven, zegt de sectorfederatie BeCommerce. Dat is een stijging van bijna een kwart in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, maar in het derde kwartaal nam die groei wel al wat af. Toen bedroeg de stijging in vergelijking met het derde kwartaal van 2021 slechts 12 procent.
BeCommerce ziet ook in de aankopen zelf hoe de consument wat minder optimistisch is. Extraatjes en aankopen die uitgesteld kunnen worden zoals speelgoed, kleding en grote elektrische huishoudtoestellen stagneren. De onlineverkoop van voeding en drank blijft wel nog groeien net als, wat opmerkelijk is, de verkoop van reizen.
“De Belg verkoos dit derde kwartaal ervaringen boven luxeproducten. Wellicht is hier ook sprake van een inhaalmanoeuvre, na de strengere maatregelen van 2020 en 2021 voor reizen en evenementen”, aldus Sofie Geeroms, de managing director van BeCommerce.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier