‘Onlinediensten zijn de toekomst’
WIE
Tom Mahaut (22)
IS
De oprichter en eigenaar van Wosh, een onlineplatform dat was- en droogdiensten aanbiedt aan bedrijven.
WAS
Tom Mahaut studeerde bedrijfsbeheer en heeft het ondernemen in het bloed, zegt hij. “Nog voor mijn 18de heb ik samen met een vriend een fietsherstelbedrijfje opgericht. Op mijn 18de lanceerde ik Lab Brussels, dat techno-avonden organiseert.” Mahaut komt uit een familie van zelfstandige uitbaters van wasserijen en droogkuisfirma’s. “Toen ik twee jaar geleden in Londen en Parijs was, zag ik dat de niche van het wassen en de droogkuis van kledij op de werkplek sterk ontwikkeld was. In België kent men de strijkdiensten als extralegaal voordeel en dat was het. Buitenlandse spelers hebben geprobeerd de Belgische markt in te palmen, maar dat is mislukt. Ik zag een niche met groeimogelijkheden, zeker in combinatie met de digitalisering. Onlinediensten zijn de toekomst. Meer en meer mensen gebruiken hun smartphone om diensten te bestellen. Waarom zou dat niet kunnen voor wasdiensten?”
WIL
Met eigen middelen en dankzij Start.LAB (een incubator verbonden met de ULB) begint Tom Mahaut met Wosh. Een maand na de oprichting telt de onlinewasdienst drie klanten. “Wosh is een b2b-platform. De klanten krijgen een rekening en kunnen een bestelling plaatsen. Er zijn geen transactiekosten, geen minimale hoeveelheid die moet worden gewassen vooraleer Wosh de opdracht aanvaardt. We halen de vuile kledij op. Het gaat vooral over professionele kledij: hemden, kostuums. De klant kan de bestelling online volgen. Het wassen en strijken gebeurt in de familiale wasserij. Andere firma’s hebben interesse in het platform. Ik hoop een landelijk netwerk te bouwen en ook diensten voor particulieren aan te bieden.”
VRIJE TIJD
Kitesurfen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier