ONDERWIJS. Hoogtestages voor managers

De Zwitserse business-school IMD is klein, industriegericht en elitair. Haar 80 MBA-studenten rekenen op een salarisverhoging van gemiddeld 60 procent achteraf.

“Small is beautiful” is het adagio van de Zwitserse MBA-school IMD (International Institute for Management Development). Niet zozeer omdat de school de ideeën van Schumacher propageert ze stamt integendeel uit de opleidingscentra van de giganten Alcan en Nestlé maar omdat ze zich jaarlijks beperkt tot 80 studenten. Selektiviteit als unique selling proposition. Insead in Fontainebleau en de London Business School zijn even internationaal, putten even goed uit de crème de la crème van de topmanagers-in-spe en hebben minstens zo’n hechte samenwerking met de bedrijfswereld. Maar met gemiddeld 450 studenten per jaar voor Fontainebleau en een 180-tal voor Londen, zijn ze een stuk groter (hun campus kijkt ook niet uit over het meer van Genève).

“Een tijdje geleden stonden we voor de keuze om onze kapaciteit te verdubbelen. We hebben dit na beraad doelbewust niet gedaan. We willen blijven zoals we zijn : een elitaire school die streeft naar uitmuntendheid en relevantie. De ratio professor/leerling ligt trouwens op 1/3. We krijgen gemiddeld 8 dossiers binnen per beschikbare plaats, ” onderstreept Jean-Pierre Salzmann, direkteur externe relaties van IMD. Zelf was hij bij Insead aan de slag, alvorens een dik jaar geleden terug te keren naar zijn geboortestreek.

Het merendeel van de IMD-gediplomeerden komt terecht in de industriële wereld. Ook in die zin is er een profilering. Collega Insead levert immers voornamelijk het menselijk kapitaal voor de consultancywereld en London Business School legt zijn hoofdaksent op de financiële markt.

BUDGET.

In 1993 bedroegen de inkomsten van IMD iets meer dan 35 miljoen Zwitserse frank (ongeveer 840 miljoen frank). “Een vijftien procent hiervan komt voort uit sponsoring. Wij werken nauw samen met een 120-tal bedrijven. Als ze onze partner willen zijn, moeten ze jaarlijks zo’n 100.000 Zwitserse frank (2,4 miljoen frank) neerleggen. Nemen ze genoegen met het statuut Business Associate, dan volstaat 40.000 Zwitserse frank (960.000 frank), ” weet Jean-Pierre Salzmann. Bekaert figureert op de lijst.

BEDRIJVEN BETALEN.

Het MBA-programma levert slechts een beperkte bijdrage aan de inkomsten (ongeveer 9 %). Nochtans ligt het inschrijvingsgeld voor de 12 maanden (38.000 Zwitserse frank of 912.000 frank) niet binnen ieders handbereik. “Ongeveer 15 % van de studenten wordt gestuurd door hun werkgevers. De rest doet aan autofinanciering. De MBA-investering bij IMD rendeert echter. Van de promotie ’94 heeft 90 % reeds een kontrakt op zak of ze zijn volop bezig aan het onderhandelen. Zo’n 50 bedrijven zijn op de campus komen rekruteren uit onze 70 MBA-kandidaten die nog beschikbaar waren voor de arbeidsmarkt. Gemiddeld kunnen zij rekenen op een loonsverhoging van 60 %. En dan moet je weten dat de studenten een gemiddelde leeftijd van 32 jaar hadden, meer dan 5 jaar ervaring en reeds een hoog salaris voor ze naar hier kwamen, ” dixit Salzmann.

Het overgrote deel van de inkomstenkoek is te danken aan de dure executive programs. De IMD-catalogus vermeldt 22 verschillende kursussen gericht naar het topmanagement. Gemiddelde prijs ? 8000 Zwitserse frank (192.000 frank) voor drie dagen tot 12.000 Zwitserse frank (288.000 frank) voor 2 weken. Een 1500 managers brengen er zo per jaar hun kennis up-to-date.

De topper in de nieuwe mode van de executive programs zijn de op maat gesneden opleidingen. Salzmann : “Per week moet een onderneming toch zo’n 150.000 Zwitserse frank (3,6 miljoen frank) op tafel toveren. In 1994 hebben we ongeveer 100 kursusweken in deze bedrijfsspecifieke programma’s gestoken. Daarmee is onze kapaciteit tenvolle benut. “

E.H.

JEAN-PIERRE SALZMANN (IMD) Acht kandidaten voor elke plaats.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content