Ondernemen in Oost-Europa en China (leer al maar Chinees)
In ‘Go East!’ helpen Belgische consultants u bij de beslissing al dan niet actief te worden
in Oost-Europa en China.
Met reële Belgische bedrijfs-cases wijzen ze ook op
de kansen én gevaren.
Philippe De Backer & Frédéric Debruyne, Go East! – Hoe u met uw bedrijf Oost-Europa en China kunt veroveren. Roularta Books, 156 blz., 24,95 euro.
Nu kan Arthur Ulens, algemeen directeur van glasproducent Glaverbel, erom lachen. “U koopt geen fabriek, u koopt een hele gemeenschap,” kreeg hij te horen, toen Glaverbel in 1997 de Russische onderneming Bor overnam. De hele infrastructuur van het dorp maakte deel uit van de glasfabriek – ziekenhuis, boerderij en brandweerdienst incluis. Vandaag komen de inwoners nog altijd naar de fabriek om te telefoneren. Ondertussen mag de overname een succes genoemd worden. Ulens en co. konden er onder meer een beroep doen op hun ervaring in Tsjechië. Daar hadden zich verschillende kandidaten uit de grootste westerse landen aangeboden om Sklo Union over te nemen, maar zij hadden de lokale onderhandelaars veeleer angst aangejaagd dan overtuigd. In plaats van een agressieve tabula rasa, stelden de Belgen een overlegcultuur voor.
Overleg betekent niet de kop in het zand steken voor de vaak immense productiviteits- en kwaliteitsmanco’s. Dat beseft ook Umicore, dat een participatie nam in een Bulgaarse kopergieterij. De vooruitgang ging ook daar geleidelijk, maar oogt nu ronduit spectaculair: in 1997 produceerde de fabriek 100.000 ton koper met 2600 werknemers, vandaag is dat 210.000 ton met 920 werknemers. Vroeger was productie niet het uiteindelijke doel, de fabriek moest mensen werk geven.
Dergelijke ‘Belgische’ voorbeelden vindt u breeduit beschreven in Go East!, waarin de doorgewinterde consultants Philippe De Backer en Frédéric Debruyne (Bain & Company) u helpen om te beslissen of u al dan niet investeert in Oost-Europa of China. Aan de hand van een rist reële Belgische voorbeelden wijzen ze ook op de kansen én valkuilen. Verkijk u niet op de oosterse regio’s. Oost-Europa en China vormen niet langer het atelier van de wereld met alleen massaproductie. Misschien bestudeert u die landen beter ook als afzetgebied. Zelfs op het vlak van onderzoek en ontwikkeling kunnen ze u aardig verrassen. Neem nu EVD, de volgende generatie van de dvd, die bij ons wellicht nog dit jaar in de winkels ligt. Dat patent behoort toe aan het Chinese bedrijf Shinco.
Voor u zich in het avontuur stort, maakt u best een grondige analyse. Daarbij staan drie vragen centraal. Welke rendabele mogelijkheden zijn er voor uw bedrijf in die landen? Hoe en wanneer moet u die kansen grijpen én welke struikelblokken zijn er? Welke risico’s loopt u als u niet aanwezig bent op die markten? Als volleerde managementauteurs reiken De Backer en Debruyne een heus 4C-model aan om die analyse in goede banen te leiden. Een nuttig boek, ook voor wie denkt dat hij niet wakker hoeft te liggen van een uitbreiding in oosterse richting.
Luc De Decker
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier