ONDERGRONDSE ECONOMIE

Aloïs Michielsen bezoekt elk jaar Alkor Draka in Oudenaarde. Hij weet dan van wanten, want was jarenlang hoofd van de divisie kunststofverwerking van Solvay. De kunststofverwerking staat voor 18% van de concernomzet. In de jaren zeventig en tachtig werden tientallen kunststofverwerkers geacquireerd. Een stroomafwaartse integratie. De productie van de grondstof PVC leidde naar de overname van haar verwerkers. Draka werd in 1979 gekocht van Philips. Plavina (van Plastique, Vinyle, Audenaerde), vorig jaar omgedoopt tot Alkor Draka als stroomlijning van de divisie en het merk, vestigde zich in 1970 als eerste bedrijf op de lange tijd verweesde industriezone De Bruwaan. Walter Claes (54 j.) leidt Alkor Draka sedert 1994, zijn zevende functie bij Solvay. De fabriek kende problemen, de resultaten bevredigden niet, het toekomstplan Plavina 2000 volgde.

Innovatie aan de basis.

Solvay telt 400 ondernemingen. Wat zie je aan de basis? In de hoek van de fabriek op het industriepark De Bruwaan buigen vier heren in hemd en das zich liefdevol over een nieuwe, blinkende machine. Ingenieurs die een innovatie betasten, besnuffelen, behoeden. “Deze vernieuwing bezorgt ons een voorsprong van drie jaar,” zegt Walter Claes, de bedrijfsleider.

Solvay opereert grotendeels in de ondergrondse economie. Het is er, je ziet niks. Wie de stalenboekjes van de foliefabrieken betast, observeert kleuren en dikten. De veel belangrijkere wirwar van moleculen en ingrediënten die de folie geschikt maakt voor dakbedekkingen, tunnelafdichting, spaarbekkens en zwembadbouw ontgaan het blote oog.

Alkor Draka (250 werknemers) valt onder zijn bevoegdheid – ook het loonwerk buiten zijn productenlijn – plus een regional business unit (ontwikkeling, marketing, productie, centraal labo) met foliefabricage in Oudenaarde, Chevigny (F) en Barcelona. De RBU van Claes produceert afdichtingsfolie, kleeffolie en compounds. Jaarlijks gaat Oudenaarde de wereld rond: het produceert 35.000 kilometer folie. Vorig jaar bedroeg de omzet 3,3 miljard frank, de uitvoer 95%, de winst 148 miljoen frank. In afdichtingsfolie is Alkor Draka met 20% van de markt de leider in Europa. Daken ( Gazet van Antwerpen, Katoen Natie/Seaport Terminals) worden bekleed met folie (een steeds belangrijkere concurrent van bitumen, onafhankelijk van een goede of een slechte bouwconjunctuur – verhouding 30 folie/bitumen 70), zoals zwembaden, tunnels, spaarbekkens. Op de toestellen van Sabena kleeft folie van Oudenaarde die bestand is tegen min 50 °C. Walter Claes: “Onze klant is een tussenbedrijf, een converter, die de vellen eventueel aanwendt voor het aanbrengen van tekeningen en stickers op al wat je kan bedenken.” Golfplaten in gebi-oriënteerd PVC vormen de derde belangrijke productenlijn van Claes’ RBU. Speciale kunststof – polyolefine versterkt met glasvezel, merknaam Ixef – wordt verkorreld in Oudenaarde.

Alkor Draka produceert specialiteiten (kleeffolies worden specifiek voor elke klant gemaakt) en bulk. “De beide productsoorten heb je nodig om de machines goed te kunnen bezetten en je 15% return on investment te bereiken,” aldus Walter Claes. Bouwfolie wordt voor 50% op voorraad en voor 50% op bestelling gefabriceerd. Elke tunnel is een apart project. De aanloop naar de Eurotunnel in Calais en het Suez-kanaal werden afgedicht met bouwfolie van Alkor Draka. Is geotextiel een concurrent? Neen, deze nieuwigheid is complementair met folie. Geeft het verwerken van PVC een slecht geweten? Walter Claes: “Onze PVC is bestemd voor langdurige toepassingen, we zijn pro-actief begonnen met het recycleren van folie. Je hebt tot het einde een feitelijke verantwoordelijkheid voor je producten, zelfs al dwingt de wet je nog niet tot actie.”

FRANS CROLS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content