Ondergewaardeerd

Lexus, het prestigegamma van Toyota, verkoopt in België nauwelijks meer dan honderd wagens per jaar. Nochtans hoeft de nieuwe GS300 de concurrentie met de prestigieuze Europese merken allesbehalve te schuwen.

Anders dan in de Verenigde Staten, wordt Lexus het prestigegamma van Toyota in Europa nog steeds ondergewaardeerd. Ten onrechte, want de grote LS400 berline en de compacte, sportievere GS300 zijn topwagens die de concurrentie met de prestigieuze Europese merken allesbehalve moeten schuwen. De weinige negatieve aspecten die aan de Lexus kleven, zijn het tekort aan imago, en de daaruit voorvloeiende vrij kleine restwaarde.

Om zijn naamsbekendheid op de Europese markt op te krikken, wil Lexus in de toekomst zijn gamma uitbreiden met een kleinere wagen, een 4×4-Lexus, en met dieselmotoren. Vooral het ontbreken van een Lexus Diesel is in België nadelig voor de Lexus-verkoop (jaarlijks iets meer dan 100 exemplaren). Ter vergelijking : ruim 70 % van de in België verkochte auto’s in de BMW 7-Reeks en de Mercedes-Benz S-Klasse worden door een dieselkrachtbron aangedreven.

Voorlopig echter moeten Europese klanten het stellen met de LS400 en GS300, beide benzinewagens. De nieuwe Lexus GS300-luxeberline is korter dan zijn voorganger, maar biedt meer interieurruimte. Bovendien is de GS300 iets hoger en breder, wat de wagen een meer dynamische en meer gespierde uitstraling geeft. Met een lengte van 4,80 meter en een breedte van 1,80 meter is de nieuwe Lexus vergelijkbaar met zijn belangrijkste Europese rivalen. De koffer werd ruimer dan die van de voorganger en dat was broodnodig.

Het design van de voorzijde van de GS300 vertoont bepaalde stijlelementen van de Lexus Coupé, een wagen die alleen in de Verenigde Staten beschikbaar is. De vier onafhankelijke koplampen zorgen voor het elegante uitzicht van de sterk naar voor duikende motorkap. Toyota produceerde jaren geleden al auto’s met vier afzonderlijke koplampen, zodat elke vergelijking met een bestaande autoklasse uit den boze is.

Ook op het gebied van prestaties, comfort, rijgedrag en actieve veiligheid kan de GS300 zonder meer briljant worden genoemd. De wagen is standaard uitgerust met een antiblokkeerremsysteem (dat de stabiliteit bij plotseling en brutaal remmen waarborgt), een tractiecontrolesysteem (dat in werking treedt bij snelle acceleraties) en een VSC-systeem (Vehicle Stability Control). Dat laatste zorgt ervoor dat de wagen stabiel blijft in de bochten, zelfs wanneer de bestuurder in de fout gaat.

Kortom : met zijn uitstekende en soepele acceleratievermogen, zijn opmerkelijke rijstabiliteit en zijn elegante, sobere en discrete uiterlijk is de nieuwe GS300 een zeer hedendaagse wagen in het segment van de luxeberlines.

PATRICK OP DE BEECK

Lexus GS300 Compact en elegant koetswerk, luxueus interieur, knappe prestaties en uitstekend rijgedrag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content