Nuon rekent extra kosten groene stroom door aan ex-klanten

(Belga) Stroomleveranciers moeten voor dit jaar extra groenestroomcertificaten kopen, die worden doorgerekend aan de klanten. Nuon stuurt zelfs een factuur naar ex-klanten, zo schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard.

Wie tijdens het afgelopen jaar van Nuon overstapte naar een andere stroomleverancier, vindt dezer dagen toch nog een factuur van het bedrijf in de bus. Ook wie nog steeds klant is maar dit jaar al een eindafrekening betaalde, moet bijbetalen voor de periode vanaf januari tot het moment van de afrekening. Voor een gemiddeld gezin bedraagt de meerkost op jaarbasis zo’n 20 euro. Wie ook op elektriciteit verwarmt, kijkt al snel tegen een extra factuur aan van meer dan 60 euro. Nuon zelf zegt verveeld te zitten met de zaak, maar schuift alle verantwoordelijkheid door naar Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (sp.a). Het nieuwe Vlaamse energiedecreet verplicht immers alle energieleveranciers meer groene stroom aan te kopen. En hoewel het decreet pas op 1 augustus in werking trad, geldt het voor alle leveringen vanaf 1 januari dit jaar. De klanten en ex-klanten van Nuon krijgen nu dus de rekening doorgeschoven voor de extra groenestroomcertificaten die de leverancier moet aankopen om in regel te zijn met dat nieuwe decreet. Volgens Nuon kost de hele operatie miljoenen euro’s, een verlies dat het bedrijf zegt niet te kunnen slikken. Door de kosten door te rekenen aan ex-klanten, speelt Nuon het wel een pak harder dan andere leveranciers. De Vlaamse energieregulator Vreg volgt de zaak op. Als Nuon winst zou maken op de groenestroomoperatie, dan riskeert de leverancier op zijn beurt een boete nagestuurd te krijgen. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content