Nummer 37

Totnogtoe kon u de Honda Civic in 36 verschillende uitvoeringen verkrijgen. Hier is nummer 37: de Civic Aero deck break.

Met de lancering van de Aero deck break is het Civic-gamma uitgegroeid tot één van de meest gestoffeerde middenklassetypes. In totaal kan u nu al kiezen uit 37 verschillende Civic-uitvoeringen.

Met de Aero deck lonkt Honda naar bestuurders die de kwaliteiten van een performante Honda-motor appreciëren en tegelijk oog hebben voor een veelzijdige break. In zo’n wagen is het bagagecompartiment meestal het belangrijkste deel. Alleen is het niet altijd makkelijk om het achterste gedeelte van de auto te laten harmoniëren met het passagierscompartiment. De designers van de Aero deck break hebben die moeilijke klus op een elegante manier geklaard: Honda koos voor een vlakke laadvloer met lage instapdrempel en een hoog opslaande achterklep. Op die manier moet u kunnen laden en lossen zonder een rugkwaal te kweken. In de ‘koffer’ zijn ook vier verchroomde bevestigingsringen aangebracht, zodat u kleinere ladingen kan vastsjorren. Een rolgordijn onttrekt de bagage desgewenst aan indiscrete blikken. De laadvloer is met vast tapijt bekleed en de luidsprekers zijn achteraan in het plafond gemonteerd. Achter de wielkasten bevinden zich twee afsluitbare vakken waar u kleinere voorwerpen veilig kan opbergen. Deze ‘kastjes’ zijn uitneembaar, zodat de laadoppervlakte (met opstaande achterbank 1001 mm lang, 1425 mm breed en een vrije hoogte tot aan het plafond van 855 mm) volledig kan worden benut. Met deze afmetingen van de bagageruimte is de Honda Aero deck marktleider in het segment.

Het gamma werd uitgerust met vinnige motoren. Behalve de zeer krachtige 1.8 liter kan u ook opteren voor twee andere benzinemotoren: de 1.4 liter van 90 pk en de 1.6 liter van 116 pk. Wie een voorliefde heeft voor diesels, kan opteren voor de 2.0 iTDS turbodiesel: een zuinige brandstofbron (gemiddeld verbruik 4,3 liter per 100 km) die desalniettemin knappe vermogens- en koppelwaarden neerzet (maximum vermogen: 105 pk). De Aero deck 1.8 VTI tenslotte speelt in het Aero deck aanbod de rol van de wolf in schapenvacht. Vooral sportief ingestelde automobilisten zullen door deze gespierde break worden aangesproken.

De ophanging is exact afgestemd op het vermogen en de prestaties van de motor. Het Torsen-differentieel verzekert een optimale tractie onder alle omstandigheden, terwijl een versterkte carrosserie, een hertekende ophanging en een aangepaste stuurinrichting voor een nagenoeg perfecte wegligging zorgen en veel dynamisch rijplezier waarborgen. Het interieur ten slotte is sober en comfortabel, zoals we dat van Honda gewoon zijn. Door de gebruikte materialen oogt het aangenaam en vrij luxueus.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content