Nu ook met diesel
Jo Bossuyt
Subaru is altijd een buitenbeentje geweest. Niet het minst omdat zowat alle modellen van het merk met vierwielaandrijving komen. Maar ook wegens de mechaniek in het vooronder: daar zit immers een zogenaamde boxermotor. Een technologie die voorts alleen wordt gebruikt door Porsche, in zijn 911-familie.
In een boxermotor staan de cilinders niet rechtop achter elkaar, of schuin naast elkaar in de vorm van een V. Ze liggen plat, twee aan twee recht tegenover elkaar, met de krukas in het midden. Van bovenuit bekeken is zo’n krachtbron dus een vierkante doos. Het resultaat is een relatief nerveuze motor, maar ook een die heel robuust is. En dankzij zijn zeer specifieke vormgeving is hij gevonden vreten voor de ingenieurs van Subaru, die hun vierwielaangedreven auto’s een zo doeltreffend en dynamisch mogelijk rijgedrag willen meegeven.
Maar Subaru, dat was tot voor kort ook dat merk dat het koppig met alleen maar benzinemotoren bleef doen. In sommige markten is dat best, maar in Europa maak je daarmee geen kans om verkoopvolume te maken. Daarvoor heb je een dieselmotor nodig. En zie, sinds begin dit jaar heeft Subaru er ook een. Neen, niet gekocht bij de concurrentie, zoals wel vaker gebeurt als een constructeur een nieuwe weg inslaat. Maar zelf in elkaar gestoken. En natuurlijk is dat een boxermotor geworden: de eerste boxer diesel ter wereld.
Rijden met deze tweeliter is ervaren: een heel soepele motor, minder onderhevig aan trillingen dan klassieke turbodiesels, dankzij zijn boxerconstructie. De trekkracht lijkt ook beter gespreid dan bij gewone viercilinders, want deze blijft ook voorbij de 3500 toeren sprankelen. Vandaar dat een versnellingsbak met vijf gangen hier perfect volstaat, en dat je niet meteen dat stuwende gevoel hebt van brutaal losgekomen kracht, en daardoor niet altijd beseft dat het ding minder dan negen seconden nodig heeft om van nul naar honderd te sprinten.
Een brullertje, wat je zou kunnen verwachten met die boxerconstructie, is hij evenmin. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, hoor je hem niet meer. Ook qua zuinigheid scoort hij, want we zongen onze test op allerlei wegen en zonder baldadig vertoon uit met een gemiddeld verbruik van 6,2 liter: niet slecht, want de Legacy is helemaal geen kleine berline.
Met de komst van de dieselmotor kan Subaru zijn clientèle in onze contreien eindelijk uitbreiden. Maar niet op een spectaculaire manier, want in vergelijking met het aanbod van de Europese merken blijft het een serieuze achterstand behouden. De nieuwe boxer diesel is immers 150 paarden sterk, en dat is te veel voor een Belgische markt die, vooral in de fleetsector in volle downscaling zit naar kleinere en daardoor CO2-schonere diesels.
Jo Bossuyt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier