De Deense farmaceut Novo Nordisk heeft dinsdag opnieuw gewaarschuwd voor een lagere groei van de omzet en winst. Het bedrijf kampt al maanden met toenemende concurrentie voor zijn populaire diabetes- en afslankmedicijnen Ozempic en Wegovy. Als gevolg daarvan werd eerder dit jaar al een winstwaarschuwing afgeven. Het aandeel zakt ruim 20 procent dinsdag.
“De verlaagde omzetverwachting voor 2025 is het gevolg van lagere groeiverwachtingen voor de tweede helft van dat jaar”, zegt het bedrijf in een verklaring. De fabrikant van afslankmiddelen heeft vooral veel concurrentie van het Amerikaanse Eli Lilly op het gebied van obesitasmedicatie.
Daarnaast voelt het de impact van namaakversies van het afslankmiddel Wegovy. Hoewel de Amerikaanse toezichthouders het zogenaamde ‘compounding’ een halt hebben toegeroepen, brengen andere farmabedrijven nog altijd merkloze varianten van afslankmiddelen als Wegovy op de markt, aldus Novo Nordisk. In juni zette het bedrijf al de samenwerking met Hims & Hers Health stop, omdat het Amerikaanse telezorgbedrijf onwettige namaakversies van afslankmiddel Wegovy verkocht.
Het aandeel Novo Nordisk koerst dinsdag ruim 20 procent lager. Sind het jaarbegin verloor het aandeel al 44 procent van zijn waarde.
Tegenvallende cijfers
Novo Nordisk verwacht nu voor heel 2025 een omzetgroei van 8 tot 14 procent, wat duidelijk lager is dan de eerdere verwachting van 13 tot 21 procent. Ook heeft het bedrijf de verwachting voor de winstgroei verlaagd naar 10 tot 16 procent. Eerder ging het concern uit van een groei van 16 tot 24 procent. Kijkend naar het tweede kwartaal en de eerste zes maanden van 2025, rekent Novo Nordisk op een omzetgroei van 18 procent in beide verslagperiodes, maar wel bij constante wisselkoersen. De operationele winst zal in het tweede kwartaal met 40 procent zijn gestegen en in de eerste zes maanden met 29 procent, aldus het bedrijf.
Op 6 augustus aanstaande komt Novo Nordisk met volledige halfjaarcijfers.
Lees hier ook: Novo Nordisk: puik jaarrapport, maar blijft het een topbelegging?