No Nonsense
Wanneer een onderneming naar de beurs gaat, doet ze er goed aan haar activiteiten, verwervingen en doelstellingen aan de man (lees: belegger) te brengen. Public relations-bureau PR Force vertaalt het jargon en verzorgt de presentatie.
De economische en maatschappelijke omgeving is enorm veranderd. De consument wil zijn producent kennen, de belegger zijn investering. Meer dan ooit zijn ondernemingen verplicht te communiceren.
Zo ook het jonge hightechbedrijf Ubizen. Toen Ubizen op 26 januari 1999 publiek ging, is dat niet zonder voorbereiding gegaan. Stichter en gedelegeerd bestuurder van het toenmalige NetVision, Stijn Bijnens – intussen verkozen tot Manager van het Jaar 1999 – ging te rade bij PR Force.
“Het toffe aan werken met Ubizen is dat Stijn Bijnens een enorm vertrouwen in ons stelde,” vertelt Lieven Stas, sinds 1993 een van de drie vennoten van PR Force. “We kwamen eenmaal samen voor een kick-off meeting zodat we verder konden werken. Voor extra input organiseerden we gewoon een vergadering. De klant behoudt de controle en de finale goedkeuring,” aldus Stas. Een no nonsense-filosofie waar Ubizen blijkbaar net zoveel van houdt als PR Force.
Wat houdt zo’n voorbereiding in? “Een samenwerking voor een beursintroductie verloopt in drie fasen. In een eerste fase bestudeert het externe bureau het dossier, maakt een analyse en stelt een communicatieplan op,” aldus de vennoot.
De tweede fase voorziet de opmaak van de presentatieshow voor de Initial Public Offering ( IPO) of beursgang. “In deze fase houden we ook een aantal dry runs of oefensessies. Fase drie ten slotte noemen we de climax, de eigenlijke persconferentie, gevolgd door een roadshow in binnen- én buitenland. Voor Ubizen trokken we onder meer naar Londen, Stockholm en Genève,” aldus Stas.
En dan zit de samenwerking erop? “Zeker niet,” weet Stas. “Een beursgenoteerde onderneming moet bij wet viermaal per jaar haar cijfers bekendmaken. Daar komt bij dat een bedrijf er alle voordeel bij heeft elk nieuw item bij de belegger te brengen. Dit is de fase van de aftermarket.
Soms gaan klanten na enige tijd zelf hun pr verzorgen. “Wij sluiten geen contracten voor bepaalde tijd. We willen restultaatgericht werken en daarover moet een consensus bestaan,” aldus Stas. Het is trouwens ook niet zo dat de verschillende fasen een standaardpakket vormen. “Zo kwamen Gimv en Ipso-ILG pas na hun beursintroductie naar ons.”
PR Force heeft 25 werknemers in Brussel en twee in Ieper en haalde in 1999 een omzet van 135 miljoen frank. Uitbreiding naar het buitenland is de doelstelling voor de volgende twee jaar: op het plan staan Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Nederland.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier