NMBS dumpt Etienne Schouppe
E tienne Schouppe, de topman van ABX Logistics en tot voor kort gedelegeerd bestuurder van de NMBS, werd op donderdag 14 november bedankt voor bewezen diensten. De raad van bestuur van de NMBS nam enkele doortastende beslissingen omtrent zijn transportdochter en de gedelegeerd bestuurder van ABX (zie ook blz. 12 en 133).
Het voorstel van NMBS-baas Karel Vinck om ABX op te splitsen in twee delen werd door de raad van bestuur gevolgd. De rendabele filialen worden ondergebracht in een holding die door privé-investeerders wordt gevoed. De opbrengst van die transactie moet voldoende middelen opleveren om de slechte filialen te helpen. Tegelijk komt er een overbruggingskrediet van 140 miljoen euro voor de noodlijdende dochter. En het geheel wordt transparanter.
Het ontslag van Schouppe was een autonome beslissing van de raad van bestuur, aldus Karel Vinck, die daar verder geen commentaar wenste op te geven. Volgens verschillende bronnen dicht bij het dossier is het ontslag er echter vooral gekomen na liberale druk.
Een aangeslagen Schouppe reageerde verrast te zijn over de slechte cijfers van de NMBS. De spoorwegmaatschappij rekent op een nettoverlies van 1,07 miljard euro, waarvan 444 miljoen euro op het eigen conto te schrijven is. Voor ABX werd er 426 miljoen euro aan waardeverminderingen opgetekend en nog eens 200 miljoen euro aan provisies. Voor Karel Vinck komt het er nu op aan om de regering ervan te overtuigen de schulden over te nemen, en daar bovenop nog eens extra middelen ter beschikking te stellen. De regering moet de hele ABX-operatie overigens wel nog aan de Europese autoriteiten melden.
Reactie was er al wel van UPTR, een van de drie beroepsfederaties voor wegvervoerders. UPTR kan zich verzoenen met het overbruggingskrediet, maar verwacht van de overheid wel een gelijke behandeling voor bedrijven uit de sector die eveneens in moeilijkheden verkeren.
Op vrijdag 15 november tenslotte raakte bekend dat een Waals consortium rond het engineeringbedrijf CMI de oprichting onderzoekt van een eigen spoorwegmaatschappij. Die zou de industriële sites in het zuiden van het land bedienen. Ook Dillen & Le Jeune Cargo, de enige concurrent van de NMBS voor goederenvervoer, start in januari 2003 met een tweede goederenlijn richting Duitsland.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier