Nissan Maxima QX 2001

U wil een discrete luxeberline? Dan zit u in de Nissan Maxima QX achter het juiste stuur.

De Nissan Maxima 2001 is vijftien centimeter langer dan zijn voorganger en heeft een grotere wielbasis. Dit staat voor meer zitcomfort, zowel voor- als achterin, een grotere koffer en een uitstekende wegligging. Andere verbeteringen zijn de nieuwe achterophanging en de nieuwe, verfijnde stuurinrichting. De uitgebreide standaarduitrusting en de twee uitstekende V6-motoren (140 en 200 pk) doen de rest.

De Maxima 2001 is beschikbaar in de uitrustingsniveaus SLX en SE met handgeschakelde versnellingsbak of viertrapsautomaat. Wie voor de SE (lederen binnenbekleding standaard) kiest, verliest nooit het noorden dankzij het driedimensionaal Birdview-navigatiesysteem (standaard). Het gps-scherm staat veilig opgesteld in het midden van het dashboard. De gps cd-rom is van uitstekende kwaliteit. Kleine straten die we niet vonden op het navigatiesysteem in duurdere wagens, zijn vermeld op de Nissan cd-rom. Het blauwe licht van de Xenon-gasontladingskoplampen is dubbel zo krachtig als dat van halogeenlampen. Airconditioning, elektrische buitenspiegels en zelfdimmende centrale achteruitkijkspiegel zijn staandaard in alle Maxima’s.

De sobere, elegante koetswerklijn oogt hedendaags. Belangrijk is wel dat de Maxima – een kaskraker in de VS – in Europa aangeboden wordt met een Europees ophangingssysteem. Hierdoor beantwoordt het rijgedrag aan onze comfort- en veiligheidsnormen. Het interieur is fraai afgewerkt en zeer stil. In het praktische interieur werden alleen hoogwaardige en warm aanvoelende kunststoffen gebruikt. De twee handgrepen op de rugzijde van de voorzetels vergemakkelijken het uitstappen van de achterste passagiers. Ook de extra kleerhanger op de zijkant van de rechter voorzetel is zeer nuttig.

Jammer genoeg zijn de bedieningsknoppen van de audio-installatie te klein, en dus onpraktisch. Een vaak voorkomende schoonheidsfout waarmee we ons niet kunnen verzoenen.

Toch slaagt deze Maxima maxima cum laude in het rij-examen. Vooral het performante (flitsende acceleraties), dynamische en stabiele rijgedrag maakte een goede indruk. Door het koetswerk 30% stijver te maken dan bij de voorganger stijgen het comfortniveau, de stilte in het interieur en de veiligheid. De V6-motoren zijn goed voor superieure prestaties en behoren tot de beste krachtbronnen van het ogenblik. Ze werden de jongste zes jaar vaak bekroond. Het onafhankelijke Amerikaanse autotijdschrift Ward’s Auto World rekende deze motorenfamilie van Nissan sinds 1994 jaarlijks tot de 10 Beste Motoren op de markt.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content