Nieuwe generatie

De Citroën Xsara is een budgetvriendelijke en ruime gezinswagen met een uitgebreide keuze aan nieuwe motoren. De krachtigste turbodiesel bezorgde ons veel rijplezier.

Qua lengte situeert de Citroën Xsara zich met zijn 4,17m tussen zijn stalgenoten Saxo (3,72m) en Xantia (4,44m). Qua binnenruimte is de Xsara één van de grootste wagens in zijn segment, dat van de compacte gezinswagens. Hij heeft de grootste nuttige binnenlengte en een ruime koffer (408 dm3). Met een binnenruimte en vooral met de uitrusting op het niveau van de berlines uit de hogere segmenten, beantwoordt de Xsara ruimschoots aan de eisen van de Europese klanten. De Xsara is momenteel in België enkel in vijfdeursversie verkrijgbaar. In het laatste trimester van ’98 volgt de lancering van de geslaagde, elegante Xsara Coupé. In dat gamma zal er een bijzonder sportief getint model aangeboden worden : de VTS, aangedreven door de 2.0i V-motor van 167 Din pk.

De vijfdeurs-Xsara kan u kopen in drie uitrustingsniveaus X, SX en Exclusive en zes motorversies : een 1.4i (75 Din pk), een 1.8i (90 Din pk), een 1.8i met automatische versnellingsbak (103 Din pk), een 1.8i 16-kleppen krachtbron (112 Din pk) en nog twee diesels, een 1.9D van 68 Din pk en een zeer knappe 1.9 turbo D van 90 Din pk. De Xsara 1.9 turbodiesel die we mochten testen, rijdt veilig en heeft een uitstekende wegligging. Dankzij de zelfsturende achteras worden de traditionele Citroën-waarden inzake comfort en weggedrag, extra in de verf gezet. Het doseerbaar motorvermogen en de grote trekkracht (motorkoppel) laten flitsende acceleraties toe in vierde en vijfde versnelling. Dat het motorvermogen steeds op optimale wijze kan worden aangewend wat vooral op kritieke momenten erg welkom kan zijn mag als een grote plus inzake rijgedrag aangerekend worden.

Het uitrustingsniveau van het Xsara-gamma is, reeds vanaf het instapmodel, uitstekend. Zo zijn de basisversies standaard voorzien van een in de hoogte en in de diepte verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging, een antidiefstalsysteem met een in de contactsleutel geïntegreerde veranderende code (transponder), centrale vergrendeling en in de hoogte verstelbare veiligheidsgordels vooraan.

De vormgeving van de Xsara is evenwichtig en tegelijkertijd zeer eigentijds. De sobere en zuivere koetswerklijn neemt de bijzonderste stijlkenmerken van Citroëns uit hogere segmenten over. De combinatie van de duikende neus en de compacte achterzijde biedt Xsara een dynamisch karakter. De korte achterzijde straalt een stevige dosis kracht uit. De vorm van de achterklep doet denken aan de grote gezins- en reisberlines. Het vloeiende en harmonieuze design is tegelijkertijd klassiek en modern en kondigt een nieuwe generatie auto’s in de middenklasse aan. Dit segment was in Europa in 1996 goed voor 3.930.395 personenwagens, wat neerkomt op 30,7 procent van de totale markt. Citroën kan met de Xsara de harde concurrentiestrijd in dat deel van de markt best aan.

PATRICK OP DE BEECK

Citroën Xsara De Xsara als voorloper van een nieuwe generatie middenklassers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content