Nieuwe diamantbanken in Antwerpen
Na de Indiase bank ICICI dient nu ook Bank of India een aanvraag in bij de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA). De dominantie van de Antwerpse diamantmarkt door de Antwerpse Diamantbank (KBC) en ABN-Amro, met State Bank of India als de enige Indiase speler, lijkt voorbij. Ook Bank van Breda overweegt in diamant te stappen, maar wel uitsluitend in het kader van private banking; Deutsche Bank wil zich richten op grote diamantgroepen.
Een ruimer aanbod is goed voor een sector die kampt met chronische liquiditeitsproblemen en almaar strengere bankiers, nu de bankschulden in de diamanthandel exploderen tot 12,5 miljard dollar wereldwijd, een verdubbeling sinds 2000.
In Antwerpen klommen de bankschulden van 2,4 miljard dollar in 2004 tot 2,8 miljard dollar vandaag (traditioneel bedroeg de bankschuld 1,8 miljard dollar), met nog eens 600 miljoen dollar daarbovenop in asset securitisation-programma’s (buiten balans gefinancierde handelsactiva). In India en Israël lopen de schulden op tot respectievelijk 4 en 2 miljard dollar.
“Antwerpen kon de schulden nog beperken door een secure kredietpolitiek,” aldus Freddy Hanard, de nieuwe directeur-generaal van de Hoge Raad voor Diamant, zelf een gewezen bankier. Niettemin is de kwaliteit van de terugbetalingscapaciteit er in Antwerpen ook niet op verbeterd.
Gerecht op Monstreyaffaire
Het gerecht zou dicht bij een doorbraak staan in het onderzoek naar massale fraude met bankkredieten in het Antwerpse. In november 2005 stootte het Antwerpse gerecht bij de waardetransporteur Monstrey op valse Kimberleycertificaten en sporen van diamantsmokkel naar het buitenland.
Paul Goris, voorzitter van de Antwerpse Diamantbank, deed onlangs een oproep tot “meer redelijkheid in de diamantbranche, want zo kan het niet verder”. Goris maant kopers van ruw aan tot “realiteitszin en grotere voorzichtigheid”. Hij vindt dat de grote mijngroepen meer marktconforme prijzen moeten vragen voor ruwe steentjes. Sinds De Beers, dat 80 % van de ruwaanvoer controleerde (intussen nog 50 %) in 2003 zijn rol van regelaar voor de aanvoer van ruw opgaf, steeg het ruwaanbod door concurrenten als BHP Billiton, Rio Tinto of Alrosa.
Nochtans ging de ruwprijs met 30 % omhoog, omdat meer ruwkopers probeerden om bevoorrechte klant te worden. Sinds de nieuwe strategie van De Beers (‘Supplier of Choice’) bieden ruwkopers tegen elkaar op, terwijl diamantbedrijven aangespoord werden tot verticale integratie, wat grote investeringen meebracht in marketing van diamantjuwelen. Bij krimpende winstmarges stijgen de bankschulden, omdat de verhoopte marktvraag naar diamantjuwelen lager blijft dan verwacht.
Voor criticasters van De Beers is de Supplier of Choice-strategie mislukt. Zij die er wel in blijven geloven, beklemtonen dat een dergelijke ommekeer in de diamantindustrie pas over enkele jaren zijn nut zal bewijzen.” Sinds vorige maand daalt de ruwprijs lichtjes.
E.B.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier