NIET VOOR MAAR DOOR

Wenst u dat uw regio economisch verder wordt ontwikkeld ? Eis dan zeker geen nieuwe autowegen.

De Hagelanders hebben zich vergist. Zij dachten dat de A2 tussen Leuven, Aarschot en Diest hun regio uit de economische impasse zou halen, maar niets blijkt minder waar. Dat is alvast de visie van ULB-professor Christian Vandermotten. “De A2 heeft de Hagelandse economie verzwakt terwijl de aantrekkingskracht van Brussel is vergroot,” blijkt uit een studie van Vandermotten. Meer nog : de aanleg van nieuwe verkeersassen zou de plaatselijke tewerkstelling afbreken.

“De A2 kwam vooral de ontwikkeling van bedrijvenzones in en rond Brussel ten goede,” meent Vandermotten, die ook stelt dat grote wegen de neiging hebben de al krachtige steden en streken te versterken terwijl de zwakke steden en regio’s nog worden verzwakt. “Hetzelfde kon men vaststellen bij de ontwikkeling van de spoorwegen in de vorige eeuw,” concludeert de professor die geen verband ontwaart tussen de economische groei in een regio en de toename van het verkeer ter plekke.

Kortom : pakweg Kortrijk en de Kempen hadden al sterke, economische troeven én toenemend verkeer, lang vóór er autowegen kwamen. Elders verruimden de autowegen alleen maar het hinterland van steden als Gent, Antwerpen of Brussel. “Tussen Leuven en Genk nam het verkeer in de jaren zestig al toe, zonder A2,” stelt Vandermotten. “Daarvoor tekende de Limburgse groei.”

Kleinere regio’s, meent de professor, vinden dan ook weinig baat bij de aanleg van nieuwe autowegen. Zo reikt de invloed van Brussel, dankzij de E40, tot aan de grens met de provincie Luik. De tussenliggende gemeenten zien daardoor wel veel verkeer over hun grondgebied razen, maar halen daar geen voordeel bij. Vandermotten refereert aan de verkeerstellingen van 1960, die leerden dat elke kleine stad een eigen aantrekkingskracht bezat. Na de voltooiing van het Belgische wegennet in 1985 bleken die territoria doorbroken omdat het publiek sneller naar grotere centra kon. Conclusie : E40 en A2 brachten geen werk in eigen streek ; als de lokale bedrijvenzones al volzet raakten, dan was dat geen gevolg van de aanleg van de autowegen.

Vandermottens studie komt erg ongelegen voor de Vlaamse regering. Die plant een snelweg doorheen de Kempen, de doortrekking van de A18 van Brugge tot Jabbeke en de afwerking van de grote ring rond Antwerpen. Ook de A24 inmiddels herdoopt tot de Noord-Zuid-verbinding die het Nederlandse Eindhoven moet verbinden met Zuid-België, zou helemaal niet de Limburgse economie ten goede komen.

Of, zoals de BBL ( Bond Beter Leefmilieu), op basis van de studie van Vandermotten stelt : “De A24 wordt geen weg voor Limburg ; wel een weg door Limburg.”

AUTOWEGEN Versterken de economische groei van zwakkere regio’s niet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content