NETWERK VAN STUDIEBEGELEIDERS

Educadomo opende in november 2006 een nieuw kantoor in Brussel. Het vierde in Vlaanderen sinds het bedrijf in april 2005 in Leuven startte met individuele studiecoaching aan huis voor kinderen en jongeren. De nv bouwt daarmee aan het enige kantorennetwerk in Vlaanderen en Brussel dat begeleiding aanbiedt voor alle soorten studies, naast de vele eenmanszaken die meestal erg gespecialiseerd zijn.

Lizzy Evens en Britt Lambregts, twee van de zes aandeelhouders, vertellen waar Educadomo zijn mosterd haalde. “De laatste jaren merkten we een grote groei in de sector van de diensten aan huis. Met Educadomo wilden we de markt van de studiebegeleiding professionaliseren. Dat er een markt voor was, werd duidelijk door het grote succes van studiebegeleidingskantoren in het buitenland. De nood aan studiebegeleiding is iets van alle tijden, maar onze duizend klanten zijn meestal tweeverdieners die hun vrije tijd met hun kinderen liever anders besteden dan hen te helpen met hun huiswerk.”

Er zijn vier vaste personeelsleden: de officemanagers van de verschillende kantoren. “Zij zijn het aanspreekpunt voor de families en hebben elk een pedagogische achtergrond,” zeggen Evens en Lambregts. “In tegenstelling tot de aandeelhouders, die ervaring hebben in de selectie- en rekruteringsbranche. Die branche vertoont veel gelijkenissen met de bemiddeling tussen families en studiebegeleiders waaraan Educadomo doet,” aldus Evens en Lambregts.

De 700 studiebegeleiders die voor Educadomo op pad gaan, zijn allemaal studenten, meestal laatstejaars aan de universiteit. Ze werken onder een zelfstandig studentenstatuut. Hun inkomen krijgen ze niet cash toegestopt door de klanten van Educadomo, maar via studiecheques die de ouders kopen in een van de kantoren. De studenten komen de cheques in de kantoren innen.

Hoewel Educadomo in 2005 een omzetcijfer van bijna 93.000 euro en voor 2006 al een omzet van 400.000 euro realiseerde, is de rentabiliteit nog negatief. “De uitbouw van het kantorennetwerk en het creëren van naamsbekendheid vraagt veel investeringen,” leggen Evens en Lambregts uit.

Sinds kort biedt Educadomo bedrijven de mogelijkheid hun werknemers studiebegeleiding voor hun kinderen te schenken, in de hoop zo de doelgroep te verbreden. In 2007 wordt het aanbod nog uitgebreid met andere diensten aan huis. “Op die manier kunnen we onze omzet het hele jaar door stabiel houden, terwijl die nu erg afhankelijk is van de schoolkalender.”

SSm

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content