Bud Light-rel weegt op jaarcijfers AB InBev

De Bud Light-mascotte 'Bud Light Knight', te zien in interactie met fans op de tribunes tijdens een American football-wedstrijd | Foto: Getty Images
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De aandeelhouders van AB InBev mogen niet mopperen over de koersreactie op de jaarcijfers. De grootste bierbrouwer ter wereld serveerde lauwe pils, nu blijkt dat de malaise in de Verenigde Staten voortduurt. AB InBev moet nu wel heel hard leunen op Midden-Amerika om zijn eigen verwachtingen te kunnen halen.

De Bud Light-rel in de Verenigde Staten, die op gang kwam rond Pasen vorig jaar, weegt ook nog op de cijfers rond Kerstmis. Dat is de belangrijkste conclusie van de analyse van de cijfers van het vierde kwartaal.

Amerikaans fiasco

Midden april barstte in de VS de hel voor AB InBev los toen een marketingcampagne met de transgenderrechtenactiviste en socialemediafenomeen Dylan Mulvaney voor Bud Light uitdraaide op een fiasco. Conservatief Amerika reageerde heftig, met een boycot van Bud Light en een drastische daling van de  verkoopcijfers. In het vierde kwartaal is er nog altijd niet veel beterschap. De volumes in Noord-Amerika zakten opnieuw op vergelijkbare basis met -5,3 procent, nog forser dan de analisten hadden gevreesd. De autonome (zonder overnames en desinvesteringen) omzetafname bedraagt zelfs 17,3 procent in Noord-Amerika.

Omdat de marketingkosten voor Bud Light werden opgetrokken om de schade te beperken, zien we een achteruitgang van de aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) met 34,2 procent voor Noord-Amerika. Dat betekent dat in een regio met in principe heel hoge marges AB InBev nu zelfs onder de 30 procentgrens voor de ebitda-marge (bedrijfskasstroom/omzet) zakt (29,2 procent) en ook beduidend onder de analistenconsensus van 30,9 procent. Het gewicht van Noord-Amerika in de aangepaste ebitda is gezakt tot onder 20 procent (19,6% tegenover nog 35,5% in het laatste trimester van 2022).

Midden-Amerika ver boven gewicht

Gelukkig is en blijft AB InBev een wereldspeler zodat de prestaties in andere regio’s de schade kunnen beperken. Midden-Amerika (landen als Mexico, Colombia en Peru) bijvoorbeeld kende wel een sterk 2023 met vooral een verdere stijging richting een uitzonderlijke 48,9 procent (tegenover een gemiddelde analistenverwachting van 48,4% en 47,8% in het laatste trimester van 2022) ebitda-marge. Gevolg is wel dat Midden-Amerika in het laatste kwartaal goed was voor 44,5 procent van de aangepaste ebitda van heel de groep. Op zich is dat riskant voor het evenwicht van de groep. Zuid-Amerika (in de eerste plaats Brazilië) bevestigde de sterke prestatie van het derde trimester, vooral in ebitda-toename (35,8% versus 33,4%).

Niet alleen Noord-Amerika presteerde zwak, ook Europa was een mager beestje met slechts een ebitda-marge van 30,0 procent tegenover een gemiddelde verwachting van 32,8 procent.

Meer onder dan boven de lat

Op groepsniveau zakte de autonome volumegroei in het vierde kwartaal met 2,6 procent tegenover 1,5 procent verwacht. De totale kwartaalomzet van 14,47 miljard dollar houdt een organische toename van 6,2 procent in ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar de analistenconsensus lag lichtjes hoger (+6,4%) en in absolute cijfers lag de omzet 1,3 procent lager op jaarbasis. Door andermaal een goede kostenbeheersing viel het met de winstgevendheid nog wel mee. De ebitda-marge bleef op het niveau van hetzelfde kwartaal vorig jaar (33,7%), maar de markt mikte gemiddeld wel op 34,7 procent.

De aangepaste winst per aandeel van 0,82 dollar lag wel boven de consensus (0,81 dollar), maar wel onder het cijfer in het vierde trimester van vorig jaar (0,86 dollar). Op jaarbasis geeft dat een stabiele aangepaste winst per aandeel van 3,05 dollar per aandeel (was 3,03 dollar in 2022), mede op basis van een toename van 7 procent van de onderliggende ebitda.

Ook niet zo denderend is de vaststelling dat de schuldgraad (netto financiële schulden/ebitda) maar in erg beperkte mate verder is afgebouwd. De ratio zakt van 3,51 naar 3,38 eind vorig jaar ten opzichte van eind 2022. Het moge dan ook niet verrassen dat er geen aankondiging was van een nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen. Enkel bevestiging dat eind februari het vorige inkoopprogramma van 1 miljard dollar is voltooid. In die optiek vinden we een lichte koersdaling als reactie op de cijfers nog best meevallen.  

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content