NATHALIE ERDMANIS (45): ‘WE ZIJN EEN AMBASSADEUR VAN BELGIË’
Zeg niet passagiers, maar gasten. Nathalie Erdmanis is sinds de zomer van 2014 de marketingdirecteur van Brussels Airlines. “Het grote verschil met een lagekostenmaatschappij is onze segmentering van de klanten. Een goedkope carrier heeft slechts één product. Maar wij hebben gasten die in functie van hun reis een verschillende prijs willen betalen.”
Zeker van? Het enige wat de passagier interesseert is toch de prijs?
NATHALIE ERDMANIS. “Nee, niet enkel de prijs. Met onze formule Check & Go kan je vliegen voor 69 euro, bijvoorbeeld als je even iemand wil bezoeken in Londen. Maar je zal anders vliegen als je voor enkele weken met vakantie gaat met het gezin, of voor een verre zakenreis. We geven onze gasten een flexibel aanbod. Vliegen moet weer plezant zijn voor onze gasten.”
Brussels Airlines is sinds 2008 verlieslatend. Haalt u met die segmentering ook financieel resultaat?
ERDMANIS. “Als de vooruitzichten bevestigd worden, zullen we in 2015 opnieuw winst maken. Het aantal passagiers groeide tot einde september met ruim 12 procent, naar 5,7 miljoen reizigers. Dat is een sterkere groei dan die van Brussels Airport. Maar wat me enorm is opgevallen in vergelijking met mijn functies als marketingmanager bij onder meer Danone, McDonald’s of Spadel, is de enorme onzekerheid van de omzetprognoses. Bij mijn vorige werkgevers kon je een vaste prijs berekenen, met daarbovenop een marge. Die omzetprognoses waren dan min of meer stabiel. Maar bij een luchtvaartmaatschappij kan de prijs van een zetel nog veranderen tot het moment dat het vliegtuig opstijgt. De omzetprognoses kunnen ook voortdurend schommelen door externe factoren zoals winterweer, of een staking ergens. We hebben wel min of meer een idee van de passagiersvolumes, maar veel minder van de prijs.”
Vorig jaar zei u: “De luchtvaart verbaast me elke dag”. Nog altijd?
ERDMANIS. “Zeker de complexiteit. Maar ik houd van complexe zaken. Elke schakel in onze luchtvaartketen vergt een specifieke kennis. De logistiek van het voedsel, de afhandeling op de grond, het omzetbeheer, het technisch onderhoud. En alles communiceert met elkaar, en met externe leveranciers. Ik vind dat ongelooflijk passionerend en fascinerend.”
Al even verrassend, toch in vergelijking met uw vorige werkgevers, zijn de zwakke cijfers van Brussels Airlines.
ERDMANIS. “Inderdaad. Ik was verrast — niet ongerust — over de enorme kostenstructuur van luchtvaartmaatschappijen, in vergelijking met bijvoorbeeld McDonald’s of Spadel. Maar dat geldt niet alleen voor Brussels Airlines. Het goede is dat wij ons continu ter discussie stellen. We kijken voortdurend naar de kosten. En ook de merkpositionering werd grondig herbekeken.”
Volstaat een tekening met Kuifje op de vliegtuigen voor een groeiende merkbekendheid?
ERDMANIS. “De naambekendheid blijft in elk geval groeien. En Kuifje op onze toestellen was een echte hit. Tot in China werd daarover geschreven en gesproken. Belgen zijn trots op dat icoon. We werken ook samen met Tomorrowland en de Rode Duivels. Wij zijn een beetje een ambassadeur van België. Het is ook belangrijk dat Belgen vertrouwen hebben in een eigen luchtvaartmaatschappij.”
W.R.
“Vliegen moet weer plezant worden”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier