Napoleon verovert het Midden-Oosten

Al 365 dagen zit Wim Sak op de directeursstoel van Napoleon. Vorig jaar veroverde hij Frankrijk, Engeland, Duitsland en Scandinavië. Dit jaar wil hij het Midden-Oosten overrompelen.

“We hebben in één jaar tijd twee snoepfabrieken overgenomen. Als dat niet goed gewerkt is, weet ik het niet meer,” zegt Wim Sak. Precies een jaar geleden nam Sak de snoepfabriek Bonbons Napoleon over van de familie Stappaerts. Sak en zijn vrouw Marianne Goris, die voordien bij drankenconcern Seagram werkte, gingen daarvoor in zee met de snoepfabriek Lonka en met Pervasco, de verdeler van Napoleon in België en Nederland.

“Onze ambitie was in eerste instantie Bonbons Napoleon weer op de rails te zetten, want bij de overname verkeerde de fabriek in ernstige moeilijkheden,” vertelt Sak. “De tweede doelstelling was ons product te exporteren naar andere landen. 98 % van de Belgen kent ons en ook in Nederland hebben we een goede naamsbekendheid, maar in het buitenland hebben we nog veel groeipotentieel.”

In 2003 werd in eerste instantie werk gemaakt van de Engelse, Scandinavische en Duitse markt, maar de buitenlandse expansie kwam pas goed in een versnelling bij de overname van een tweede snoepfabriek. In april 2003 nam Napoleon de snoepfabriek Verduyn over van de Nederlandse snoepgigant Perfetti Van Melle. Verduyn is net als Bonbons Napoleon gespecialiseerd in zogenaamd hardgekookt suikerwerk, zoals lolly’s. Door de overname kon Napoleon zijn aankoop- en exportbeleid optimaliseren. “We hebben een goed uitgeruste fabriek gekocht die nog veel potentieel heeft,” legt Sak uit. “Maar het belangrijkste is dat we door de overname van Verduyn veel interessanter zijn geworden voor exportpartners.”

Verduyn deed al aan export naar landen waar Napoleon nog niet actief is. “We hebben die contacten behouden met de bedoeling ze op een dag uit te spelen,” aldus Sak. Zo begaf Napoleon zich vorig jaar op de Franse markt en nog dit jaar is het Midden-Oosten aan de beurt. “Voor ons is dat een heel belangrijke markt omdat daar veel suiker wordt gebruikt,” analyseert Sak.

Misschien valt het Midden-Oosten wel voor de Napoleon Lolly die Bonbons Napoleon in april lanceert. Of liever: herlanceert, want de snoepfabriek experimenteerde al eens met de zogenaamde Napololly’s. “Toen is er te weinig ingespeeld op de kracht van ons merk,” meent Sak. Terwijl Napoleon vroeger alleen in citroensmaak bestond, zijn er vandaag ook snoepjes met appel-, ananas- en sinaasappelsmaak. Aan dat productengamma zal voorlopig niet meer worden gesleuteld. “Ook niet voor de export,” voegt Sak eraan toe. “De fruitsmaken die we nu hebben, zijn internationaal. Bovendien is zuur nog altijd in de mode.”

Vandaag realiseert de groep Napoleon 35 % van haar omzet buiten de Benelux. Dat moet groeien tot 60 %, maar niet door overnames, zegt Sak. Al geeft hij toe dat hij opportuniteiten in de Benelux of in andere Europese landen zeker zal bekijken.

Hans Sterkendries

Valt het Midden-Oosten voor de Napoleon Lolly, die Bonbons Napoleon in april lanceert?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content