Namen om te onthouden

Europese zakenmannen (en één zakenvrouw) zullen in 2008 de krantenkoppen halen.

Het is niet toevallig dat voor de leidende Europese zakenlui de nuts- en technologiebedrijven in het heetst van de strijd zullen liggen. De liberalisering van de energiebranche en de veranderende technologie in de IT- en telecomsectoren zal heel wat ondernemingen blijven beïnvloeden en kansen creëren voor sommige, en zware problemen voor andere. In Frankrijk zal de activiteit onevenredig groot zijn omdat de nieuwe president er sterk op uit is om de Franse economie in een nieuw kleedje te steken.

Zoveel was al duidelijk in 2007, maar in 2008 zullen Gérard Mestrallet en Jean-François Cirelli de fusie GDF-Suez, die in Sarkozy’s Elyséepaleis vorm kreeg, willen uitbouwen tot een succes. Een ander voorwerp van politieke inmenging zal Airbus Industrie zijn, waar de Fransman Fabrice Bregier, de COO van de vliegtuigbouwer, de onderneming snel weer in de lucht moet krijgen als hij zijn ambitie om de topman van Airbus te worden, wil waarmaken.

Airbus zal ook een speciale uitdaging vormen voor François Bertrand, de baas van Latécoère, de in Toulouse gevestigde producent van onderdelen voor vliegtuigrompen, die een van de Airbusfabrieken die worden afgestoten, wil overnemen. François Bouygues, een vriend van Sarkozy die de gelijknamige bouwfirma leidt, zal opduiken in het nieuws omdat hij een participatie zal nemen in de Airbusholding EADS.

Een andere Fransman die voor opschudding zal zorgen, is Jean-Bernard Lafonta van de investeringsmaatschappij Wendel. Nadat hij in 2007 ongeveer 70 % van Bureau Veritas op de markt gooide, zal hij nu op zoek gaan naar strategische participaties, zoals een aandeel in St.-Gobain. Zakenvrouwen zijn schaars in Frankrijk (zoals elders), maar Anne Lauvergeon drukt haar stempel zowel in eigen land als in Amerika, waar Areva, de nucleaire onderneming die ze runt, een groot deel van de markt zal inpalmen nu Amerika opnieuw warm loopt voor atoomenergie.

Strijd in detailhandel

In 2007 verloor Duitsland een van zijn topentrepreneurs toen Klaus Kleinfeld onheus weggewerkt werd bij Siemens wegens de veramerikaanste stijl die hij bij de wederopbouw van de onderneming hanteerde. Hij werd echter al snel opgepikt door Alcoa, de tweede grootste alumi- niumfirma ter wereld, waar hij onlangs COO werd. Wie wel aan het Vaterland gehecht blijft, is René Obermann, de whizzkid van de mobiele telefonie (hij begon zijn eigen onderneming toen hij nog stage liep bij BMW). Hij probeert al twee jaar het kwakkelende Deutsche Telekom weer op te bouwen na een meltdown die op vijf jaar tijd twee bazen hun job kostte.

In Groot-Brittannië zal de heftigste strijd woeden in de detailhandel. Sir Philip Green zal de toekomst van zijn Top Shopgroep moeten verzekeren, net nu er tekenen zijn van een nakende vertraging in de detailhandel. Zijn aartsrivaal Stuart Ross, de CEO van Marks & Spencer (waarop Sir Philip ooit een vijandig overnamebod deed) zal hem de loef afsteken nu M&S nieuw leven werd ingeblazen en krachtig voortstoomt. Maar die twee mannen zouden wel eens in de schaduw kunnen gesteld worden door sir Terry Leahy, de chief executive van Tesco, een man die de supermarktketen indrukwekkende winstcijfers bezorgde. De grote uitdaging zal er voor sir Terry in 2008 in bestaan om Tesco en zijn filiaal Fresh & Easy uit te bouwen tot een succes in Amerika.

DE AUTEUR IS REDACTEUR BEDRIJVEN EUROPA VAN

THE ECONOMIST EN MEDEAUTEUR VAN ‘ZOOM, THE GLOBAL RACE TO FUEL THE CAR OF THE FUTURE’.

Door Iain Carson

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content