Naar de supermarkt voor een lening
MoneyEyes in Amsterdam is een financiële supermarkt. Klanten kunnen kiezen uit producten van tientallen banken.
“Ik ben geen bankier. Ik ben een retailer,” zegt Hans Eysink Smeets, een designer en distributieconsultant. Hij staat in zijn eigen winkel, de MoneyEyes Megastore, op de Amsterdamse ring.
MoneyEyes is het nieuwste distributieconcept in Nederland. Een supermarkt voor financiële producten, voorlopig alleen nog hypothecaire kredieten. Op weekdagen open tot 21 uur, op zaterdag tot 17 uur. Er lopen coaches rond: die in T-shirt zijn studenten, die in das en pak zijn vaste medewerkers.
Op de computerschermen kunnen klanten vrijblijvend de hypothecaire kredieten van 43 verschillende financiële instellingen consulteren en vergelijken. Ze kunnen ook ratio’s berekenen en hun eigen situatie in kredietmodellen gieten. De klanten van deze winkel zijn kritische en min of meer goed geschoolde consumenten.
Het concept was oorspronkelijk bedacht voor een grote Spaanse bank. Maar na een fusie sukkelde het project in de ijskast. “Toen dacht ik: Sterf, ik doe het gewoon zelf. Ik ben partners gaan zoeken. Vorige zomer kwam de beslissing, eind november stond het er.”
Eysink Smeets denkt dat de banken de retail geleidelijk zullen laten vallen. “Twintig jaar geleden zagen we de kleine kruideniers verdwijnen ten voordele van de supermarkten. Toen verdween de exclusieve distributie in de elektrosector. Mensen kopen niet in een Philips-winkel, ze willen in een winkel alle merken naast elkaar zien liggen. Ook de exclusieve distributie in de autosector staat onder druk. Mensen willen in een multimerkenwinkel kopen.”
MoneyEyes regelt de relaties met de meeste van de 43 banken via een drietal groothandelaars. Slechts met een paar banken zijn er rechtstreekse relaties. De banken maken in toenemende mate gebruik van externe verkoopkanalen. Hypothecaire kredieten worden in veel landen als service aangeboden door de immobiliënmakelaar of door de zelfstandige agent. Maar een zelfstandige intermediair werkt gemiddeld met slechts één à drie banken samen. “Net als supermarkten moeten wij het niet van de bonus hebben. We willen verdienen aan het volume van de verkoop dankzij de breedte van het aanbod.”
Eysink Smeets is zelf aandeelhouder en heeft twee partners: de Nederlandse supermarktketen Vomer en de Deense Jyske Bank. MoneyEyes wil geen geforceerde groei in ware start-upstijl. Er komen ooit wel andere vestigingen in Nederland. Maar Eysink Smeets gaat het model ook alvast in andere landen uitproberen. In Spanje onder meer en ook in België. Hij praat met een drietal potentiële partners uit de distributie en uit de bankwereld. Misschien komt er nog dit jaar een MoneyEyes-vestiging op de Antwerpse of de Brusselse Ring.
Michèle Van der Plaetsen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier